گفتگو با دانشمندان و متخصصان در رسانه

دوره آموزشی «کارگاه آموزشی گفتگو با دانشمندان و متخصصان در رسانه» توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تاریخ 14 تیر ماه 1401 بصورت مجازی برگزار می‌شود.

دوره آموزشی «ارتباطات و روزنامه نگاری علم و فناوری» در راستای آموزش و ارتقای اصول و فنون تخصصی ارتباط‌گری و روزنامه نگاری علم و فناوری با هدف تربیت و پرورش روزنامه نگاران و ارتباط‌گران متخصص، حرفه ای و تحلیل گر برگزار می شود.

این دوره در قالب 9 کارگاه تخصصی اجرا خواهد شد. کارگاه چهارم با موضوع «گفتگو با دانشمندان و متخصصان در رسانه» برگزار می شود.

«گفت‌وگو» از جذاب‌ترین فنون روزنامه‌نگاری است که اگر طبق اصول و در شرایط استاندارد انجام شود، علاوه بر ارائه اطلاعات ناب به خوانندگان و سرگرم کردن مخاطبان رسانه، می‌تواند ابعاد تازه‌ای از شخصیت مصاحبه شونده را به مخاطبان بشناساند. به‌علاوه بسیاری از اطلاعات درباره شخصیت یا یک رویداد خبری که به صورت عادی از دل خبرها و گزارش‌ها استخراج نمی‌شود را ممکن است به لطف ذکاوت و هنر مصاحبه‌کننده در ضمن یک گفت‌وگو مطرح کرد و از طریق رسانه به اطلاع مخاطبان رساند.

بنا به تعاریف کلاسیک در روزنامه‌نگاری، مصاحبه (گفت‌وگو) پرسش و پاسخی است میان دو یا چند نفر که به منظور انتقال یک پیام خبرییا غیر خبری تحت تأثیر عوامل درون سازمانی و برون سازمانی صورت می‌گیرد که هدف اصلی آن مخاطب است. با این حال گفت‌وگو با دانشمندان اصولا با اهدافی متفاوت از گفت‌وگو با مصاحبه‌شوندگان در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و ... انجام می‌‌شود.

در روزنامه‌نگاری علم بیشتر گفت‌وگوها با دانشمندان از نوع غیرچالشی بوده و در قالب مصاحبه فردی و عمدتا در خدمت مصاحبه شونده انجام می‌شود. با این حال همیشه گفت‌وگوها اینگونه نیست و در مواردی هدف گفت‌وگو، کمک به روشن شدن ابعادی ناگفته از سیاستگذاری درحوزه علم و اداره مراکز علمی و در مسیر روشن شدن ذهن مخاطب از مسیر و فرایندهایی است که در جریان کار نهادهای علم اتفاق می‌افتدکه در این شرایطیمی‌تواندگفت‌وگو با دانشمندان یا مدیران نهادهای علمی به صورت چالشی انجام شود.

معمولامصاحبه‌شونده که محقق و دانشمند است، از بعد شهرت هدف گفت‌وگو تعیین شده و قصد از مصاحبه،واکاوی شخصیت و تفکراتاوست، یا کار و جایگاه شغلی مهمی را در اختیار دارد و از این رو با او گفت‌وگوانجام می‌شود. با این حال از آنجا که دانشمندان معمولا متخصصانی در حوزه‌های مطالعاتی خود هستند و در مقایسه با سیاستمداران و دیگر چهره‌های مشهور اجتماعی، فرهنگی و ورزشی، تجربه کمتری در گفت‌وگو با روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها دارند، هنر مصاحبه شونده این است که بتواند با تکنیک‌هایی ضمن احترام، موفق به شکستن گارد و یخ دانشمند مصاحبه‌شونده در آغاز گفت‌وگو شود. در ادامه مصاحبه کننده باید بتواند ساده‌ترین و روشن‌ترینپاسخ‌های مرتبط با مفاهیم علمی مد نظر مصاحبه‌شونده را با حفظ اصل دقت و وفاداری به مفهوم علم ضمن مصاحبه مطرح کند. توجه به سه اصل دقت علمی، قابل فهم بودن محتوای مصاحبه برای عموم و حفظ کشش و جذابیت در طول مصاحبه، از بزرگ‌ترینچالش‌هایگفت‌وگو با دانشمندان است که حفظ این سه اصل گاهی به جمع اضداد و مقوله‌ای غیرممکن برای مصاحبه‌کنندگان ناآشنا به دنیای علم و فنون روزنامه‌نگاری تبدیل می‌شود.

فایل پوستر

سرفصل‌ها و محتوای دوره آموزشی:

ویژگی‌های گفت‌وگو با دانشمندان و راهکارهای عبور از چالش‌های آن.

بررسی چند نمونه چالش به وقت مصاحبه با دانشمندان و تشریح چگونگی هدایت گفت‌وگو با دریافت نظر از دانشجویان.

باید و نبایدهای تنظیم گفت‌وگو و ابتکارهایی برای ایجاد جذابیت.

بررسی نمونه‌هایی از مسائلی که پس از گفت‌وگوو در جریان تنظیم متن گفت‌وگو یا هنگام ادیت صدا و تصویرگفت‌وگو با دانشمندان بروز می‌کند و چگونگی رفع و رجوع آن.

با هدف افزایش دانش نظری در مورد مبانی فلسفی ـ نظری و چشم اندازها و توسعه دانش ارتباطات و نویسندگی علمی

و ارتقای مهارت عملی در تولید و توزیع محتوای تخصصی و عمومی در حوزه علم و فناوری برای نهادهای آموزش غیررسمی، ترویجی، روابط عمومی­ها و رسانه های جمعی و اجتماعی

بازآموزی، تقویت و توانمندسازی: به روزرسانی و تقویت مهارت­های حرفه­ای روزنامه نگاران و علاقه مندان به اشتغال در نهادهای آموزش غیررسمی، ترویجی، روابط عمومی­ها و رسانه های آنلاین، چاپی و دیداری و شنیداری

شرکت در این دوره برای چه کسانی مفید است؟

(1)روزنامه نگاران و ارتباط گران علم و فناوری در رسانه های جمعی و اجتماعی

(2)ارتباط­گران، تسهیل‌گران، مروجان و آموزش‌دهندگان علوم

(3) دانشجویان رشته های روزنامه نگاری و روابط عمومی

(4) متخصصات ارتباطات و روابط عمومی در سازمان های علمی و اجرایی کشور

(5) متخصصان علم و فناوری در سازمان های علمی و اجرایی کشور

(6) علاقه مندان آزاد به روزنامه نگاری علم

شرکت در این دوره برای دانشجویان، پژوهشگران و برای تمامی متخصصان و علاقه‌مندان علوم انسانی مفید است.

مدت زمان دوره : 4 ساعت ( 2 جلسه 2 ساعته) 1 روز

زمان برگزاری: روز سه شنبه، ساعت 9 تا 13       تاریخ برگزاری: 14 تیر ماه1401

با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه

کانال سروش مرکز:     sapp.ir/tamihcs

مشاوره: 88624485

در صورت نیاز به شماره 09036200266 پیام بدهید

تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)

مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش های علوم انسانی

به دلیل اتمام دوره ، امکان ثبت نام وجود ندارد.


مکان : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی(آنلاین)

تاریخ : از ۱۴ تیر ۱۴۰۱ تا ۱۴ تیر ۱۴۰۱

تاریخ ثبت نام : از ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۶ تا ۰۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۶

طول دوره : ۴ ساعت ( ۱ جلسه ۴ ساعته ) ۱ روز

ظرفیت کل : بدون محدودیت


تعداد بازدید:۸۵۸