شیوه‌های نظری و کاربردی مداخله والدین در استفاده فرزندان از فضای مجازی

 

دوره آموزشی «کارگاه شیوه‌های نظری و کاربردی مداخله والدین در استفاده فرزندان از فضای مجازی » توسط گروه پژوهشی مطالعات زنان و خانواده پژوهشکده علوم اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از تاریخ 18 خردادماه1404 بصورت مجازی شروع می‌شود.

در دنیای امروزی، فناوری و اینترنت بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره افراد است و به ویژه برای نسل جوان، فضای مجازی و گوشی‌های هوشمند به ابزاری ضروری تبدیل شده‌اند. با این حال، استفاده غیرمناسب از این ابزارها می‌تواند آسیب‌های جدی به سلامت روان و تربیت فرزندان زیر ۱۳ سال وارد کند. در این راستا، والدین به عنوان نخستین افراد مسئول در مراقبت از فرزندان، نیازمند ابزارهایی برای نظارت بر فعالیت‌های آنلاین و محدود کردن دسترسی به محتوای نامناسب هستند.

  • چالش‌های فضای مجازی و گوشی هوشمند

فضای مجازی و گوشی‌های هوشمند با ارائه دسترسی آسان به اطلاعات و ارتباطات دیجیتال، پتانسیل‌های زیادی برای یادگیری و رشد فراهم کرده‌اند. اما این ابزارها همچنین می‌توانند تهدیداتی جدی برای کودکان و نوجوانان به همراه داشته باشند. از جمله این تهدیدات می‌توان به مواردی چون:

دسترسی به محتوای غیرمجاز: بسیاری از پلتفرم‌های آنلاین، محتوای آسیب‌زای متعددی مانند تصاویر و فیلم‌های خشونت‌آمیز، مطالب توهین‌آمیز یا برهنه، و بازی‌هایی که بر اساس خشونت یا رفتارهای نادرست طراحی شده‌اند، منتشر می‌کنند.

اعتیاد به گوشی هوشمند: استفاده بیش از حد از گوشی‌های هوشمند می‌تواند باعث کاهش تعاملات اجتماعی، کاهش تمرکز و حتی مشکلات جسمی مانند کم‌تحرکی، مشکلات بینایی و اختلالات خواب شود.

خطرات آنلاین و سوءاستفاده‌های اینترنتی: کودکان و نوجوانان ممکن است در معرض خطراتی چون آزارهای آنلاین، تجاوز به حریم خصوصی یا حتی سوءاستفاده جنسی از طریق اینترنت قرار بگیرند.

  • ضرورت نظارت والدین

فرزندان زیر سن ۱۳ سال در حال شکل‌گیری هویت و شخصیت خود هستند و در این دوران آسیب‌پذیری زیادی نسبت به تأثیرات منفی فضای مجازی دارند. بنابراین، نظارت و کنترل والدین بر استفاده از اینترنت و گوشی‌های هوشمند امری ضروری است. والدین باید مطمئن شوند که فرزندانشان در فضای آنلاین تنها با محتوای مناسب و سالم مواجه می‌شوند و از تجربیات منفی نظیر اعتیاد به فضای مجازی، گمراهی و آسیب‌های روانی دور هستند.

  • ابزار کنترل برای والدین

ابزارهای "پرنتال کنترل" (Parental Control) نقش کلیدی در کمک به والدین برای مدیریت استفاده فرزندانشان از فناوری ایفا می‌کنند. این ابزارها امکانات متنوعی دارند که به والدین اجازه می‌دهد تا:

محتوای قابل دسترسی را محدود کنند: امکان فیلتر کردن محتوای نامناسب و جلوگیری از دسترسی به سایت‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمجاز.

زمان استفاده را کنترل کنند: با تنظیم محدودیت‌های زمانی برای استفاده از گوشی و فضای مجازی، می‌توان از اعتیاد به این ابزارها جلوگیری کرد.

نظارت بر فعالیت‌های آنلاین: نظارت بر تاریخچه مرورگر، پیام‌ها و تماس‌های آنلاین به والدین کمک می‌کند تا از تهدیدات احتمالی آگاه شوند.

ایجاد محیطی امن و سالم: والدین با استفاده از این ابزارها می‌توانند محیطی امن و سالم برای فرزندانشان در فضای مجازی ایجاد کنند.

  • ابزار پرنتال کنترل ایمینو

در این راستا، ابزار پرنتال کنترل ایمینو به عنوان یک راه‌حل جامع و پیشرفته برای نظارت بر فعالیت‌های دیجیتال فرزندان طراحی شده است. ایمینو امکانات زیر را برای والدین فراهم می‌آورد:

مدیریت محتوای آنلاین: ایمینو به والدین این امکان را می‌دهد که محتوای مناسب با سن فرزندشان را انتخاب کنند و دسترسی به محتوای غیرمجاز را مسدود نمایند.

مدیریت زمان استفاده از دستگاه: امکان تنظیم محدودیت زمانی برای استفاده از دستگاه‌های دیجیتال و برنامه‌ها.

ایمن‌سازی شبکه‌های اجتماعی: ایمینو به والدین امکان ایمن‌سازی فعالیت‌های فرزند در شبکه‌های اجتماعی را می‌دهد تا از آسیب‌های احتمالی مانند قلدری اینترنتی یا آزارهای آنلاین جلوگیری شود.

گزارش‌دهی: ابزار ایمینو به صورت خودکار گزارش‌هایی از فعالیت‌های فرزند تهیه کرده و به والدین ارائه می‌دهد تا والدین آگاهانه تر نسبت به زیست مجازی فرزند خود مراقبت و محافظت کنند.

و ...

 

سرفصل و محتوای دروه آموزشی:

عناصر سواد رسانه ای

ابعاد سواد رسانه ای

اهمیت خانواده در فضای مجازی

خانواده و تغییر در سبک زندگی

احیای هویت پدر و مادری

سبک زندگی مجازی

والدگری رسانه‌ای

والدگری و مصرف هوشمند از فضای مجازی در خانواده

مدیریت فضای مجازی

آشنایی با ابزارهای "پرنتال کنترل" (Parental Control)

چگونگی مدیریت محتوای آنلاین

چگونگی مدیریت زمان

چگونگی ایمن‌سازی شبکه‌های اجتماعی توسط والدین

چگونگی گزارش‌دهی به والدین کلیات ویرایش (تعریف ویرایش و انواع آن، لزوم ویرایش و نمونه­خوانی آثار)

با هدف افزایش دانش نظری در حوزه:

آشنایی با مباحث نظری حوزه سواد رسانه ای از جمله: عناصر سواد رسانه ای

ابعاد سواد رسانه ای

اهمیت خانواده در فضای مجازی

خانواده و تغییر در سبک زندگی

احیای هویت پدر و مادری

سبک زندگی مجازی

والدگری رسانه‌ای

والدگری و مصرف هوشمند از فضای مجازی در خانواده

مدیریت فضای مجازی

و ارتقای مهارت عملی

چگونگی مدیریت محتوای آنلاین

چگونگی مدیریت زمان

چگونگی ایمن‌سازی شبکه‌های اجتماعی توسط والدین

چگونگی گزارش‌دهی به والدین

فایل پوستر

شرکت در این دوره برای چه کسانی مفید است؟

شرکت در این دوره برای پژوهشگران، دانشجویان حوزه علوم ارتباطات و سواد رسانه ای، علوم اجتماعی و مطالعات خانواده و برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی مفید است.

مدت زمان دوره : 3 ساعت ( 1 جلسه 3 ساعته ) 1 روز

زمان برگزاری: روز یکشنبه ، ساعت 9 تا 12       تاریخ برگزاری دوره: 18 خردادماه1404

با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه

کانال ایتای مرکز:    eitaa.com/mataihcs

مشاوره: 88624485

در صورت نیاز به شماره 09104107131 پیام بدهید

تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)

مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش های علوم انسانی


مکان : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی(آنلاین)

تاریخ : از ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ ساعت ۰۹:۰۰ تا ۱۸ خرداد ۱۴۰۴

تاریخ ثبت‌نام : از ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۲۴ تا ۰۷ خرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۲۴

طول دوره : ۳ ساعت ( ۱ جلسه ۳ ساعته ) ۱ روز

ظرفیت کل : بدون محدودیت


تعداد بازدید:۲۹۶