تیز فکری (مهارت های تفکر نقادانه)

به نام خداوند جان و خرد

گروه پژوهشی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (فبک) پژوهشکده اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می کند:

تیز فکری (تفکر نقادانه)

دکتر حامد صفایی‌پور

دکتری فلسفه علم و فناوری

تفکر نقادانه یک فلسفه یا به عبارت دیگر فلسفه ورزی سبک است، سطحی از فلسفه ورزی که متناسب با نیازهای یک فرد اندیشه ورز در زمینه های گوناگون طراحی شده است. این فرد می تواند یک مدیر کارخانه، استاد دانشگاه، خبرنگار، پزشک، مجری برنامه ها تلوزیونی، مربی کودک و هر فردی باشد که به افزایش عینیت، دقت و عمق گفته ها و نوشته هایش در عرصه عمومی و تخصصی اهتمام و دقت دارد.

وقتی از ارتقای مهارت تفکر نقادانه سخن می گوییم مراد توانمند شدن در مجموعه ای از مهارت های متعدد است که شخص را آماده عزیمت به نظرگاه این فلسفه ورزی سبک می سازند تا با آراستن شیوه نگرش و زدودن عادت های فکری و بر هم زدن تعادل باورها چشمش رابه تازگی زوایای نادیده، حیرت انگیز و پرسش ساز زندگی روزمره روشن کنند که اگر چنین شود فرارفتن از مرز باورها و گشودن بند عادت ها و دگرگون شدن به آنکه بیش از پیش می داند ممکن خواهد شد چرا که از تبعات تحصیل این مهارت پویایی شخصیت فرد و دستیابی به فضیلت های فکری است. در نتیجه تثبیت این مهارت اهداف رفتاری از قبیل دوری از درشتگویی و نفرت پراکنی، تندخویی و تنش آفرینی، تعصب و لجاجت با روحیه مبنی بر آرامش بررسی و انعطاف در گفتار و رفتار جانشین می­شود. تمایل به ریشه شناسی و ریشه یابی در مواجهه با مسائل، دلیل خواهی و ارائه دلیل، آگاهی از مغالطه ­ها، هنر شنیدن فعال و همدلانه و .... در پرتو ایجاد رشادت فکری و انصاف در داوری به وجود می آید.

در پیرامون مهارت تفکرنقادانه، یکی از مهمترین مهارت‌ها، فن پرسش‌گری نقادانه است. پرسش‌ها هم‌زاد اندیشیدن اند؛ چنان که بتوانیم در هر مقام پرسش‌های سنجیده و راهگشا مطرح کنیم خواهیم توانست پیشرفتی در اندیشیدن داشته باشیم. آگاهی از فنون پرسشگری سنجشگرانه و آشنایی با ویژگی­های انواع پرسش اهدافی شناختی و برای مربیان اهدافی تربیتی دارد.از حمله تاکیدات در طراحی این دوره درسی همراه نمودن این دو جنبه کلیدی مهارت پرسشگری است به شکلی که از فعالیت­های شناختی در «پرسشگری سنجشگرانه» آثار تربیتی­ در پرورش قوه عقلانی مرتبیان، کودکان و نوجوانان نمودار شود. هنر پرسشگری مهمترین ابزار عمیق شدن، گسترده شدن، واضح شدن و پویا شدن اندیشیدن فرد است. این طرح دربردارنده ایده­هایی آغازین در توجه به مفهوم، ابزارها، پیامدهای پرسسشگری و روش­های پیاده سازی آن در کلاس درس، حلقۀ کندوکاو و گفت­وگوی متاملانه است.

مهارت دیگر، مهارت گفت‌وگوی نقادانه است. گفت‌وگو غایب بزرگ درس و مدرسه و جمع و جامعه ماست. ما در هیچ مقطع سنی و تحصیلی بر اهمیت آن تاکید نمی کنیم و آن را نمی آموزیم و در آن مشق نمی کنیم حال آنکه گفتگو زمینه ساز پرورش فضیلب های فکری است و درمان بیماری های فکری نیز با به کارگیری گفتگوی سنجشگرانه و روشمن امکان پذیر خواهد بود. گفتگو انسانی منفطف در اندیشیدن بار می آورد زیرا شرط مهم آن گوش سپردن به دیدگاه های متفاوت و گشودگی بر اصلاح باورهاست و بر این اساس در حاکم شدن حقجویی و دوری از عقیده پرستی نقشی مهم ایفا میکند.

بر این اساس، نخستین دوره از دوره­های سه­گانه «تیزفکری؛ سلسله درس‌های ارتقاء تفکر نقادانه» با عنوان: «اندیشیدن، پرس‌گری و گفت‌وگوی نقادانه» سه سرفصل کلی »مهارت تفکر نقادانه، »مهارت پرسش‌گری نقادانه» و «مهارت گفت‌وگوی نقادانه» شامل خواهد شد. در روز نخست این دوره، چیستی، پیامدها و ضرورت، هدف، روش، سطوح و کتابشناسی تفکر نقادانه ارائه خواهد شد تا در روز دوم، اهمیت، جایگاه و سازوگار پرسشگری در فرایند آموزش، برشمردن انواع پرسش‌ها، کارورزی در زمینه به­کار گیری پرسش­های «هدایتگر بحث و یادگیری» و «پرسش‌های سقراطی- بر اساس دسته‌بندی ریچارد پُل»مطرح گردد. این مهارت‌ها فرد را در مقام مربی و هدایت‌گر بحث در حلقۀ کندوکاو و گفت‌وگو، زمینه‌ساز آموزش و یادگیری تفکر محور قرار می‌دهد تا در روز سوم مفهوم، استعاره‌ها، روش، مخاطرات و روان‌شناسی گفت‌وگو به بحث گذاشته شود.

 برای اطلاعات بیشتر روی فایل زیر کلیک نمایید.

/file/download/event/1526974424-1-.pdf

 

آموزش علمی و نظری همراه با تمرین عملی و کارگاهی

با هدف افزایش دانش نظری در حوزه شناسایی و طبقه بندی انواع تفکر، جنبه های روش شناسی آداب گفتگو، ارکان الگوی آموزشی تفکر نقادانه

ارتقای مهارت عملی به کارگیری سنجه های اندیشیدن در مقام نقد و پاسخ، ساخت و به کارگیری پرسش­های هدایتگر بحث و گفت­وگو، به کارگیری جنبه های روان شناختی؛ شناخت شناسی و روش شناسی گفتگوی ساختارمند

شرکت در این دوره برای دانشجویان، مربیان و معلمان، پژوهشگران حوزه تفکر نقادانه و برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی مفید است

به شرکت کنندگان گواهینامه معتبر داده خواهد شد که ارزش علمی و اداری دارد. این گواهینامه قابل ترجمه و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

مشاوره : 88624485

تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)

سروش sapp. Ir/tamihcs

مرکز آموزش‌های آزاد تخصصی علوم انسانی

 

 

 

 

عنوانساعت شروعساعت پایان
دوره اول (جلسه اول)۰۹:۰۰ قبل‌ازظهر۰۶:۰۰ بعدازظهر
عنوانساعت شروعساعت پایان
دوره اول (جلسه دوم)۰۹:۰۰ قبل‌ازظهر۰۶:۰۰ بعدازظهر
عنوانساعت شروعساعت پایان
دوره اول (جلسه سوم)۰۹:۰۰ قبل‌ازظهر۰۶:۰۰ بعدازظهر
عنوانساعت شروعساعت پایان
دوره دوم (جلسه اول)۰۹:۰۰ قبل‌ازظهر۰۶:۰۰ بعدازظهر
عنوانساعت شروعساعت پایان
دوره دوم (جلسه دوم)۰۹:۰۰ قبل‌ازظهر۰۶:۰۰ بعدازظهر
عنوانساعت شروعساعت پایان
دوره دوم (جلسه سوم)۰۹:۰۰ قبل‌ازظهر۰۶:۰۰ بعدازظهر
عنوانساعت شروعساعت پایان
دوره سوم (جلسه اول)۰۹:۰۰ قبل‌ازظهر۰۶:۰۰ بعدازظهر
عنوانساعت شروعساعت پایان
دوره سوم (جلسه دوم)۰۹:۰۰ قبل‌ازظهر۰۶:۰۰ بعدازظهر
عنوانساعت شروعساعت پایان
دوره سوم (جلسه سوم)۰۹:۰۰ قبل‌ازظهر۰۶:۰۰ بعدازظهر

مکان : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

تاریخ : از ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ تا ۱۶ شهریور ۱۳۹۷

تاریخ ثبت نام : از ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰:۰۰ تا ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰:۰۰

طول دوره : ۷۲ساعت

ظرفیت کل : ۱۵

ظرفیت باقیمانده : ۳


تعداد بازدید:۳۳۷۵