تحلیل مضمون: از نظر تا عمل
دوره آموزشی «کارگاه تحلیل مضمون: از نظر تا عمل » توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تاریخ 9 خردادماه 1403 بصورت مجازی برگزار میشود.
تحلیل مضمون به عنوان پایهای ترین روش تحقیقات کیفی محسوب می شود، با این وجود ابهامات زیادی پیرامون آن وجود دارد. آشنایی با رویکردهای مختلف تحلیل مضمون که هر کدام الزامات پارادایمی خاص خود را طلب میکنند، ابهام در فرایند انجام تحلیل مضمون، امکان انجام آن به صورت روش ترکیبی (کمی و کیفی) و نیز رعایت تناسب بین دادهها و سئوالات با روش تحلیل مضمون از جمله مواردی هستند که تاکنون مباحث چالش برانگیزی پیرامون آنها مطرح شده است. عدم وجود فهم تاریخی دقیقی از نحوه شکلگیری تحلیل مضمون در کنار اعمال سلیقهها در مقالات منتشر شدهای که از این روش استفاده کردهاند، ضرورت آشنایی بیشتر با تحلیل مضمون را مورد تأکید قرار میدهند. معرفی این روش به عنوان پایهای ترین روش در تحقیقات کیفی که "توسعه مضامین" عنصر مشترک همه آنها محسوب میشود، این ضرورت را پررنگتر میسازد. بر این اساس، دوره "تحلیل مضمون: از نظر تا عمل" با مروری بر مباحثی از جمله درآمدی بر مطالعات کیفی و جایگاه تحلیل مضمون در این قبیل مطالعات، کلیات تحلیل مضمون، و روششناسی تحلیل مضمون ضمن روشن ساختن جایگاه تحلیل مضمون در تحقیقات کیفی، محققان را با الزامات انجام تحلیل مضمون آشنا میسازد.
به طور مشخصتر، این دوره آموزشی در سه فصل به ارائه مباحث نظری و کلیدی پیرامون روش تحلیل مضمون میپردازد، تا علاقمندان به استفاده از این روش، بینشی روشن نسبت به تحلیل مضمون داشته باشند، و بر اساس آخرین دستاوردهای این روش نسبت به انجام تحقیقات خود مبادرت ورزند.
سرفصلها و محتوای دوره آموزشی:
درآمدی بر مطالعات کیفی
جایگاه تحلیل مضمون در مطالعات کیفی
متن و متنپژوهی
تحلیل مضمون و سایر روشهای تحلیل کیفی
تکنیکهای شناسایی مضمون در دادهها
روشهای انتخاب تکنیک
مکاتب و رویکردهای تحلیل مضمون
کاربرد تحلیل مضمون
تعریف کد و مثال
کدگذاری و دستهبندی
کد و مضمون
مکانیسم کدگذاری
روشهای دور اول کدگذاری
روشهای دور دوم کدگذاری
انجام عملی تحلیل مضمون با استفاده از نرم افزار MAXQDA نسخه 20
شرکت در این دوره برای چه کسانی مفید است؟
این دوره می تواند برای محققان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و همه علاقمندان حوزه تحقیق مفید باشد. با توجه اهمیت تحقیقات کیفی و به ویژه استفاده از آنها در ترکیب با تحقیقات کمی و از آنجایی که تحلیل مضمون پایهای ترین روش تحقیقات کیفی محسوب میشود، و نیز با وجود عنصر مشترک "کدگذاری" در تحقیقات کیفی، این دوره میتواند درک روشنی از تحقیقات کیفی و جایگاه آنها در نظام تحقیق ایجاد کند.
مدت زمان دوره : 4 ساعت ( 2 جلسه 2 ساعته ) 1 روز
زمان برگزاری: روز چهارشنبه، ساعت 10تا 14 تاریخ برگزاری: 9 خردادماه 1403
با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه
کانال ایتای مرکز: eitaa.com/mataihcs
مشاوره: 88624485
در صورت نیاز به شماره 09104107131 پیام بدهید
تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)
مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش های علوم انسانی