آموزش بازی‌های هدفمند به مادران برای ارتقای مهارت‌های شناختی کودکان (ویژه مادران دارای کودک ۳ تا ۵ سال)

دوره آموزشی «کارگاه آموزش بازی‌های هدفمند به مادران برای ارتقای مهارت‌های شناختی کودکان(ویژه مادران دارای کودک 3 تا 5 سال)» توسط پژوهشکده اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از تاریخ 8 خرداد ماه 1401 بصورت مجازی شروع می‌شود.

فعالیت‌های مختلف بسیاری می‌توانند کارکردهای اجرایی (حافظه کاری و کنترل توجه) را بهبود بخشند با این حال به‌نظر می‌رسد دو عنصر کلیدی در برنامه‌های ارتقای کارکردهای اجرایی باید مورد توجه قرار گیرد؛

نخست، تمایل و اشتیاقی است که کودک باید به فعالیت‌های آموزشی داشته باشد و به آن‌ها وقت کافی اختصاص دهد و دوم شمول برنامه آموزشی در فعالیت‌های روزانۀ کودک است به‌گونه‌ای که امکان تمرین مکرر وجود داشته باشد؛ نه اینکه برنامه تنها در یک ماژول خاص اجرا شود (دیاموند و لی، 2011). مطالعه حاضر با لحاظ دو نکتۀ مورد اشاره دارای ویژگی‌های زیر است:

(1) این برنامه ویژۀ کودکان پیش‌دبستانی است چرا که فرض شده است کودکی اولیه،یک دورۀ بسیار فعال برای تحول مغز است و به همین دلیل نیز اهمیت آموزش‌ها و مداخله‌ها برای این گروه سنی، مورد تأکید قرار گرفته است (دراپر، اخمات، فوربس و لمبرت، 2012؛ پرادهان و همکاران، 2013). علی‌رغم چنین تأکیداتی،یک برنامۀ آموزشی نظام‌مند برای ارتقای کارکردهای اجرایی در این گروه سنی در کشور ما، کمتر مشاهده شده است.

(2) تاکنون رویکردهای مختلفی برای آموزش کارکردهای اجرایی در کودکان مورد استفاده قرار گرفته است. اینرویکردها شامل، بازی‌ها و برنامه‌های رایانه‌ای، ترکیب‌ بازی‌های رایانه‌ای و غیر رایانه‌ای، آموزش‌های مبتنی بر برنامه درسییا ضمیمه آن و آموزش راهبردها و برخی فعالیت‌ها و بازی‌ها بوده است. آنچه که اجرای این برنامه‌ها را بغرنج کرده است، لزوم استفاده از تجهیزاتی مانند رایانه و نرم‌افزارهای دارای لایسنس معتبر، کارت‌های بازی، تجهیزات و مواد آموزشی و مانند آن است. همچنین در عمدۀ این برنامه‌ها، نیاز به حضور کودک در یک محیط آموزشی در ساعتی خاص و تحت آموزش یک مربی خاص وجود دارد. ضرورت پرداخت هزینه از سوی خانواده‌ها برای مشارکت در چنین برنامه‌هایی نیزیک عامل بازدارندۀ مضاعف است. برنامۀ حاضر با رویکرد جامعه‌محور مبتنی بر خانه ، طراحی شده است. اصطلاح «جامعه‌محور» دلالت بر «جامعه» به عنوان محیطی برای مداخله دارد و مکانی در نظر گرفته شده است که مداخله قرار است در آن انجام شود. این مداخله‌ها ممکن است در جامعۀ وسیع با استفاده از رسانه‌های جمعی انجام شود و یا هم ممکن است در نهادهای جامعه مانند محله‌ها، مدارس، محل کار یا خانه‌ها انجام شود (مکلروی، کگلر و بوردین، 2003).

برنامۀ آموزشی این مطالعه، برای اجرا در خانواده به عنوان یکی از نهادهای جامعه، تدوین شده است. برای اجرای این برنامه، نیاز به تجهیزات و مواد آموزشی (اعم از رایانه تا موارد ساده‌تری مانند کارت یا اسباب‌بازی) وجود ندارد و در دورافتاده‌ترین خانواده‌های کشور بدون آنکه نیاز به دسترسی به مواد خاصی باشد، قابلیت اجرا دارد.

(3) این برنامه با تأکید بر مفهوم «داربست مادرانه »، مبتنی بر تعامل مادر و فرزند تهیه شده است و مراد از داربست نیز در معنای عام آن حمایت مادر برای تسهیل انجام موفق تکلیف بوده است (برمن و تورس، ؟) . راهبردهایی مانند ارائۀ کمک متناسب با سطح پیشرفت کودک، ترغیب و تحسین کودک برای حفظ تلاش او در انجام تکلیف و سئوال از کودک‌ برای هدایت رفتار او، راهبردهای داربستی هستند که در ادبیات پژوهش برای آموزش‌های مختلف (مثلا در آموزشِ خواندن، یا علوم و یا استفاده از تبلت و تکنولوژی جدید به کمک داربست) مورد استفاده قرار گرفته است (برای مثال نگاه کنید به وود و همکاران، 2016 ).

بر این اساس، این راهبردها مختص یک آموزش خاص نیستند و قابلیت کاربرد در زمینه‌های مختلف را دارند. در این مطالعه، از این راهبردها در مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و بازی‌ها برای ارتقای کارکردهای اجرایی استفاده شده است.

فایل پوستر

سرفصل‌ها و محتوای دوره آموزشی:

کارکردهای اجرایی مغز چه است؟ چه تاثیری روی یادگیری تحصیلی و فعالیت‌های روزانه کودکان دارد و مادر چگونه می تواند آنها را ارتقا دهد.

آموزش بازی از شماره 1 تا 15

باهدف افزایش دانش نظری

ارتقاو رشد مهارت‌های شناختی (توجه، حافظه کاری، کارکردهای اجرایی)

شرکت در این دوره برای چه کسانی مفید است؟

این کارگاه ویژه مادران دارای فرزند 3 تا 5 ساله است و ضروری است هنگام تمرین بازی ها، مادر و کودک هر دو در کارگاه به صورت مجازی حضور داشته باشند

در این کارگاه صرفا به آموزش بازی های هدفمند پرداخته می‌شود

مدت زمان دوره : 18ساعت (18جلسه1ساعته) 18روز

زمان برگزاری: روزهای یکشنبه و چهارشنبه، ساعت 16 تا 17      تاریخ شروع: 8 خرداد ماه 1401

با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه

کانال سروش مرکز:sapp.ir/tamihcs

مشاوره: 88624485

در صورت نیاز به شماره 09036200266 پیام بدهید

تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکترصادق آئینه وند (64 غربی)

مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش های علوم انسانی

به دلیل اتمام دوره ، امکان ثبت نام وجود ندارد.


مکان : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی(آنلاین)

تاریخ : از ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ تا ۲۹ تیر ۱۴۰۱

تاریخ ثبت نام : از ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۹:۳۰ تا ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۹:۳۰

طول دوره : ۱۸ساعت (۱۸جلسه۱ساعته) ۱۸روز

ظرفیت کل : بدون محدودیت


تعداد بازدید:۲۷۴۸