مقاله نویسی و شیوه‌های مدیریت ذهن پژوهشگری

گروه تاریخ سیاسی پژوهشکده تاریخ ایران پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می کند:

کارگاه آموزشی مقاله نویسی و شیوه‌های مدیریت ذهن پژوهشگری

دکتر نیره دلیر

(عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)

بسیاری از کسانی که تصمیم دارند قدم در وادی پژوهش بگذارند تصور دارند، گذراندن واحدهای درسی روش تحقیق یا کارگاه‌‌های پژوهشی و یا خواندن کتاب‌های روش تحقیق، از آنها یک پژوهشگر خواهد ساخت. هرچند باید اذعان کرد، نقش این واحدهای درسی ـ کارگاهی و یا کتاب‌ها، در یادگیری مبانی نظری پژوهش، قابل انکار نیست؛ اما آنچه که یک پژوهشگر حرفه‌ایی بدان نیاز دارد از یادگیری‌های رسمی فراتر رفته، و رموز و فنونی را می‌طلبد که در کمتر درس و کتابی می‌توان آنها را مشاهده کرد یا آموخت. یادگیری این تکنیک‌ها غالبا در فرآیند انجام و کاربست «امر پژوهش» رخ می‌دهد، از این رو «زمان بر» و همراه با «آزمون و خطا» است. بنابراین تلاش شده است در این کارگاه، افزون بر تعلیم اصول مقاله نویسی، «رموزی» که در فرایندِ پژوهش، و برخاسته از تجربیات پژوهشی به کار می‌آیند، مورد توجه قرار داده شده و این «فنون» و «تکنیک‌»ها که عموما به صورت منسجم مکتوب نشده‌اند، بررسی و تبیین شود. اهمیت این «فنونِ فرآیندی»، در تربیت ذهن پژوهشگر، شگرف و خارق العاده است، چنانکه محقق می‌تواند ذهن خود را در مواجهه با امر پژوهش، چنان «مدیریت» و سامان دهی نماید، که خود بخشی از «فرآیند پژوهش» به حساب آید. این هم بستگی، پروسه تحقیق را تسهیل می‌سازد. خصوص آنکه پژوهش در وهلۀ نخست؛ امری ذهنی و محصول روابط ذهنی محقق با امر پژوهش است، برای دستیابی به بهترین صورت این رابطه، نیاز به تربیت «ذهنیت پژوهشگری» در فرد است. کاربست دانش‌های میان‌رشته‌ایی مانند روان‌شناسی، مدیریت، اصول برنامه‌ریزی، فنون نگارش و حتی دانش‌هایی مانند ریاضی و عصب شناسی، افزون بر علم روش تحقیق، «امر پژوهش» و «مساله‌یابی» را هم راستا با «مدیریت ذهن» پژوهشگر شکوفاتر و آسان‌تر خواهد کرد.

سرفصل ها و محتوای دوره آموزشی :

اصول و ساختار مقاله نویسی

عنوان، چکیده، مقدمه، مساله، چارچوب نظری، متن، نتیجه، منابع و نقد آن

مساله و راهکارهای دستیابی بدان در فرآیند پژوهش

پاراگراف نویسی و فنون نگارش

شیوه های فاخرنویسی متن

انسجام بخشی و هماهنگی

تمرکز بخشی

برنامه ریزی و اصول آن در فرآیند امر پژوهش

اولویت بندی و اهمیت گذاری

رسم اولیه طرح واره پژوهش

خلاقیت و راه‌های تربیت ذهن خلاق

بحران های پژوهش و نجات از میدان مین پژوهش

با هدف افزایش دانش و مبانی نظری مبانی مقاله نویسی و شیوه های مدیریت و تربیت ذهنیت پژوهشگری

و ارتقای مهارت عملی نگارش علمی یک امر پژوهشی

آموزش علمی و نظری همراه با تمرین عملی و کارگاهی

شرکت در این دوره برای برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، پژوهشگران، معلمان و برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی مفید است.

مدت زمان دوره : 10 ساعت ( 3 جلسه 3.5 ساعته ) 3 روز

زمان برگزاری: روزهای چهارشنبه، ساعت 14تا 17      تاریخ: 26 آذر ماه 1399

هزینه این دوره: 4/300/000 ریال

هزینه ثبت نام (با تخفیف ویژه بخاطر شرایط اجتماعی): 3/400/000ریال _ با تخفیف: 2/700/000 ریال _ دانشجویان پژوهشگاه: 1/700/000 ریال

با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام Mata.ihcs.ac.ir

کانال سروش مرکز:     sapp.ir/tamihcs

کانال تلگرام مرکز:    @ihcsoe

مشاوره: 88624485

در صورت نیاز به شماره 09036200266 پیام بدهید

تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)

مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش های علوم انسانی

 

 

به دلیل اتمام دوره ، امکان ثبت نام وجود ندارد.


مکان : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (آنلاین)

تاریخ : از ۲۶ آذر ۱۳۹۹ تا ۱۰ دی ۱۳۹۹

تاریخ ثبت نام : از ۰۱ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۳ تا ۱۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۳

طول دوره : ۱۰ ساعت ( ۳ جلسه ۳.۵ ساعته ) ۳ روز

ظرفیت کل : بدون محدودیت


تعداد بازدید:۴۰۶۶