تیزفکری در نگارش

 

گروه پژوهشی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (فبک) پژوهشکده اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می کند:

کارگاه آموزشی: «تیزفکری؛ ارتقاء مهارت­های تفکر نقادانه»

دوره چهارم: تیزفکری در نگارش

دکتر حامد صفایی‌پور

دکتری فلسفه علم و فناوری

شما می­توانید یک نامه عاشقانه یا دل­نوشته شخصی را به هر سبک و سیاقی بنویسید اما نوشتن یک تکلیف درسی، گزارش کار، مقاله و تحقیق دانشگاهی چنین نیست. در این­گونه نوشته­ها لازم است ایده­های خود را به صورت روشن و منسجم در کنار یکدیگر بیاورید تا خواننده را به منظورتان، آگاه نموده و او را به سمت قبول باور، اتخاذ تصمیم یا انجام عملی ترغیب کنید.  پس باید متنی با قدرت «اقناع مخاطب» بنویسید و این نیاز شما به اقناع مخاطب، همان مهارتی است که لازم نیست در نوشتن یک دل­نوشته شخصی داشته باشید.

نخستین و بنیادی­ترین بخش از مهارت نگارش آکادمیک (دانشگاهی)، مهارت «پاراگراف­نویسی» یا «بندنویسی» است. بند یا «بندنوشت» واحد بنیادین هر نوشته است که نگارش آن همه اصول و قواعد لازم برای نگارش هر نوشته­ای را داراست و اهمیت «بندنویسی» در توجه به همین نکته است. بندنویسی نخستین و مهمترین مرحله نگارش دانشگاهی است.

قواعد نگارش دانشگاهی در قواعد روش تحقیق و تفکر نقادانه ریشه دارد. در واقع اگر چه موضوع «روش تحقیق» و «نگارش تحقیق» دو موضوع جداگانه و متفاوتهستند اما نگارش دانشگاهی دربردارنده فرایندها و روش­هایی است که زیربنای یک نوشته تحقیقی را فراهم می­سازد. از اینرو ضعف نویسنده در نگارش دانشگاهی، به سست­شدن و کم ارزشی آثار تحقیقی او منجر می­گردد. البته تنها کاربرد نگارش دانشگاهی انتشار مقالات علمی و پژوهشی نیست. یک خانمِ خانه­دار نیز اگر بخواهد صرفا، تجربه­های تربیتی و زندگی شخصی خود را به شیوه جذاب و درخوری با دیگران به اشتراک گذارد و از این طریق، به توسعه فردی، خودشکوفایی و حس رضایت و سودمندی بیشتری دست پیدا کند، به مهارتِ نگارش دانشگاهی و به خصوص «جستارنویسی» نیازمند است.

با افسوس باید گفت که در طی سال­های گذشته، بندنویسی و نگارش دانشگاهی از موارد حذف شده از طرح درسی مدارس و دانشگاه های کشور بوده است اما خوشنودیم که در قالب این دوره آموزشی، موضوع «بندنویسی»، «جستارنویسی» و «مقاله­نویسی دانشگاهی» را مدنظر قرار داده­ایم. دوره «بندنویسی؛ زیربنای نگارش دانشگاهی» نخستین این دوره­هاست.

مهارت نگارش دانشگاهی به بیان اصول و استانداردهای نگارش دانشگاهی می‌پردازد.  نگارش دانشگاهی نگارشی است که در آن واقعیتی به صورت مستدل یا مستند مطرح و از آن دفاع می‌شود و به تولید و توجیه باورِ صادق مُوجّه می‌پردازد. قواعد نگارش آکادمیک در قواعد روش تحقیق و تفکر نقادانه ریشه دارد. نگارش آکادمیک نگارشی معطوف به واقعیت، در مقابل نگارشی معطوف به احساسات و تاثرات شخصی نویسنده است که در آن به سود واقعیت استدلال می‌شود. در واقع، اگر چه روش تحقیق و روش نگارش تحقیق دو موضوع متفاوت است اما روش نگارش دانشگاهی خود مستلزم فرایندی است که نوشته را به اثری تحقیقی تبدیل می‌کند.این کارگاه با هدف جبران کمبودهای آموزشی در زمینه توضیح مهم ترین اصول و استانداردهای نگارش دانشگاهی طراحی شده است و از بندنویسی آغاز و به جستارنویسی ختم می‌شود.

 

 

 

در روز نخست، مفهوم‌شناسی تحقیق(research)، تفاوت تحقیق و جستجو(search)، انواع کتاب و نقش هر یک در تحقیق، منطق و استراتژی تحقیق، سنجه‌های ارزیابی یک اثر تحقیقی، چگونگی طبقه­بندی اطلاعات و مقدمات در یک تحقیق، رابطه تحلیل، استدلال و تحقیق و آسیب­شناسی موردی مقالات تحقیقی در ایران از مهمترین سرفصل­ها هستند.

 

سرفصل ها و محتوای دوره آموزشی :

فایل سرفصل

با هدف افزایش دانش نظری در حوزه شناسایی و طبقه بندی انواع تفکر، جنبه های روش شناسی آداب گفتگو، ارکان الگوی آموزشی تفکر نقادانه

ارتقای مهارت عملی به کارگیری سنجه های اندیشیدن در مقام نقد و پاسخ، ساخت و به کارگیری پرسش­های هدایتگر بحث و گفت­وگو، به کارگیری جنبه های روان شناختی؛ شناخت شناسی و روش شناسی گفتگوی ساختارمند

آموزش علمی و نظری همراه با تمرین عملی و کارگاهی

شرکت در این دوره برای دانشجویان، مربیان و معلمان، پژوهشگران حوزه تفکر نقادانه و برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی مفید است.

مدت زمان دوره : 16 ساعت ( 4 جلسه 4 ساعته ) 2 روز

زمان برگزاری: روز چهارشنبه و پنج شنبه، ساعت 9 تا 18      تاریخ: 6 و7 شهریور ماه 1398

هزینه ثبت نام برای گروه الف: 4/400/000 ریال _ با تخفیف: 3/500/000 ریال

هزینه ثبت نام برای گروه ب: 5/500/000ریال _ با تخفیف: 4/400/000 ریال

برای دانشجویان پژوهشگاه: 2/500/000 ریال

با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه

sapp.ir/tamihcs

مشاوره: 88624485

تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)

مرکز آموزش های آزاد تخصصی علوم انسانی


مکان : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

تاریخ : از ۰۶ شهریور ۱۳۹۸ تا ۰۷ شهریور ۱۳۹۸

تاریخ ثبت نام : از ۱۳ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۰:۰۰ تا ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۰:۰۰

طول دوره : ۱۶ ساعت ( ۸ جلسه ۲ ساعته ) ۲ روز

ظرفیت کل : بدون محدودیت


تعداد بازدید:۳۰۳۱