کارگاه آموزشی آموزش مهارتهای تفکر به کودکان و نوجوانان
گروه فلسفه برای کودکان نوجوانان پژوهشکده اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می کند:
کارگاه آموزشی آموزش مهارتهای تفکر به کودکان و نوجوانان
مدرسین: دکتر سعیدناجی، دکتر روحالله کریمی
(اعضای هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی )
و خانم سمانه عسگری
با سابقه برگزاری دوره های مرتبط با موضوع فلسفه و کودکان، حلقه کند و کاو با کودکان، و اجرای ادواری و متعدد دوره ها در مدارس و فرهنگسراها
در راستای اهداف عالی پژوهشگاه و پژوهشکده اخلاق و تربیت برای گسترش و پیشبرد و ارتقاء علم روانشناسی و تربیتی با نگاه اسلامی- ایرانی و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی و ارتقای سطح علمی جامعه در زمینه علوم رفتاری، به کارگیری یافتههای روانشناختی و توسعه سلامت روانی، آموزش مهارتهای زندگی و اجتماعی، و همچنین اهداف گروه فلسفه برای کودکان و نوجوان (فبک) که کودکان را مستعد فلسفهورزی میداند و بر این نظر است که میتوان و باید با برنامهای دقیق، کودکان را با مفاهیم و موضوعات فلسفی آشنا کرد.
فلسفه برای کودکان این باور است که کودکان برای یادگیری نیازی به اجبار و زور ندارند. بچهها کنجکاوند و شگفتی بسیاری در برابر رخدادهای گیتی از خود نشان میدهند. فلسفه برای کودک روی این کنجکاوی طبیعی حساب میکند و به دنبال این است که از شگفتی آنها نسبت به محیط پیرامون بهره گیرد و به آنها یاری رساند که نظر ویژهی خودشان را بسازند و آن را بگویند. بچه ها توانایی طبیعی برای کنجکاوی، طرح پرسش و گفتگو را دارند و اینها تواناییهایی هستند که برای یادگیری مورد نیازند.
«فلسفه برای کودک» به معنای آموزش «آراء فلسفی» و یا «تاریخ فلسفه» به کودکان نیست، بلکه به معنای پرورش قدرت تفکر و بالا بردن توانایی مباحثه در ایشان است.
با توجه به استقبال و تقاضای مخاطبان برای تکرار دوره، گروه فبک تصمیم به برگزاری کارگاه آموزشی " آموزش مهارتهای تفکر به کودکان و نوجوانان " گرفته است.
این کارگاه و ارتقای مهارتهای تفکر از قبیل تفکر انتقادی، تفکر خلاقانه، تفکر مراقبتی، پرسشگری، استفاده از معیارها در داوری، مهارت خوب شنیدن، مهارت گفتگوی منطقی، مهارتهای اخلاقی و تصمیمگیری در سرفصل های ذیل برگزار می شود:
سرفصل ها و محتوای دوره آموزشی :
شناخت انسان: هویت؛ تفاوت انسان و حیوان؛ انسان و تکنولوژی
تفکر انتقادی: ویژگیهای یک تعریف خوب؛ نسبت مفاهیم با یکدیگر؛ ویژگیهای یک استدلال خوب
دعوا و خشونت: دعوا؛ فحش دادن؛ تقدیر و سرنوشت
موقعیت های مشکل اخلاقی: غول سه سر(معیاری برای داوری)؛ سربازان آلمانی و سربازان انگلیسی؛ هانتس و داروساز(درست و نادرست)؛ انصاف
موضوعات اختیاری به درخواست دانشآموزان
با هدف افزایش دانش مخاطبان در زمینه کلامی، اجتماعی، فرهنگی، ادبی، فلسفی
ارتقای مهارتهای تفکر از قبیل تفکر انتقادی، تفکر خلاقانه، تفکر مراقبتی،پرسشگری، استفاده از معیارها در داوری، مهارت خوب شنیدن، مهارت گفتگوی منطقی، مهارتهای اخلاقی، تصمیمگیری
این دوره برای سه مقطع سنی کودکان 7 – 9سال، کودکان 10 – 12 سال و کودکان 13 – 16 سال برگزار خواهد شد. محتوای هر کلاس متناسب با سن و با هدف کلی افزایش مهارتهای تفکر تنظیم خواهد شد.
شرکت در این دوره برای تمامی کودکان و نوجوانان علاقه مند بلامانع است.
مدت زمان دوره : 12 ساعت ( 8 جلسه 5/1 ساعته ) 8 روز
زمان برگزاری : روزهای دوشنبه و پنج شنبه، ساعت 9تا 30/10 (کودکان 7 تا 9 سال)
زمان برگزاری : روزهای دوشنبه و پنج شنبه، ساعت 30/10 تا 12 (کودکان 10 تا 12 سال)
زمان برگزاری : روزهای دوشنبه و پنج شنبه، ساعت 12 تا 30/13 (نوجوانان 13 تا 16 سال)
تاریخ شروع : 6 شهریورماه 96
هزینه ثبت نام: 1/200/000 ریال
شماره کارت مرکز: 6104337872100563 به نام درآمدهای اختصاصی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
به شرکت کنندگان گواهینامه معتبر داده خواهد شد که ارزش علمی و اداری دارد. این گواهینامه قابل ترجمه و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی http://www.ihcs.ac.ir/Pages/Features/Home.aspx?wid=162 مراجعه کنند.
تلفن مشاوره و ثبت نام ( در ساعت اداری ) : 88624485 سرکار خانم عبدالهی
نشانی: تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)- پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی