نخستین مدرسه آموزشی: علوم انسانی ایران در قرن گذشته؛ نشست ششم: رشته مطالعات اسلامی (نسبت مطالعات اسلامی با پدیده تجدد در ایران)

نخستین مدرسه آموزشی «علوم انسانی ایران در قرن گذشته؛ نشست ششم: مطالعات اسلامی (نسبت مطالعات اسلامی با پدیده تجدد در ایران)» توسط معاونت کاربردی‌سازی علوم انسانی و فرهنگی با همکاری پژوهشکده مطالعات سیاسی، روابط بین ­الملل و حقوق پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تاریخ 3 دی‌ماه 1402 بصورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

پدیدارشدن علوم انسانی و اجتماعی جدید در ایران، یکی از مهمترین مظاهر مواجهه ما با پدیدار تجدد به مثابه یک کل بوده است. بدین ترتیب احتمالاً فهم تجدد در ایران، بدون فهم روند تاریخی و معرفتی علوم انسانی و اجتماعی جدید در ایران، ناممکن است. در این خصوص البته کوشش‌هایی صورت گرفته است. در برخی از رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی، به اقتضای برخی مسائل و دغدغه‌های درون‌دیسیپلینی، تلاش‌هایی برای تامل در وضعیت آن رشته و نیز سیر درون تحول آن به لحاظ تاریخی و معرفتی صورت پذیرفته است. از سوی دیگر در سال‌های اخیر آثاری با عناوینی مشابه از سوی برخی صاحبنظران در این حوزه به رشته تحریر درآمده است که در آنها کوشش شده تا به وضعیت علوم انسانی و اجتماعی در ایران، موانع پیشاروی آن، نسبت آن علوم با توسعه، و نیز راهکارهای مدّ نظر پرداخته شود. با این حال به نظر می‌رسد فهم علوم انسانی و اجتماعی در کشور به عنوان مقدمه ضروری برای اتخاذ سیاست‌گذاری‌های کلان در این حوزه، مستلزم فراهم‌کردن زمینه‌های لازم برای پی‌بردن به آن دسته از موانع و معضلاتی است که کم و بیش در همه رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی در ایران مشترک هستند. سلسله‌نشست‌های فوق را باید کوششی در این جهت تلقی کرد. سیاستگذاری در عرصه آموزش عالی و پژوهش، در ابتدا نیازمند فهم دقیق وضعیت کنونی به عنوان محصول یک روند تاریخی است. بدین ترتیب ما در سلسله‌نشست‌های اول خواهیم کوشید تا با بهره‌گیری از دانش صاحبنظران در اکثر قریب به اتفاق رشته‌های علوم انسانی، وضعیت کلی آن رشته‌ها را به نحوی هر چه دقیق‌تر ترسیم کنیم؛ آنگاه در سلسله‌نشست‌های بعدی، این دانش را دستمایه‌ای برای ارائه پیشنهاداتی در عرصه سیاستگذاری کلان در آموزش عالی و حوزه پژوهش، قرار خواهیم داد.

این مدرسه در قالب 11 نشست تخصصی اجرا خواهد شد. نشست ششم با موضوع «رشته مطالعات اسلامی» برگزار می شود

فایل پوستر

سرفصل‌ها و محتوای دوره آموزشی:

تجربه پروتستان گرایی و بازتاب آن در مطالعات اسلامی (دکتر پاکتچی)

مطالعات اسلامی و کاربردی سازی: اقتضائات و پیامدها (گرامی)

نگاهی به توسعه و صنعتی‌سازی سازمان دانشگاهی الهیات و معارف اسلامی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی (دکتر رهنما)

سیر تحول کارکردهای رشتۀ الهیات در ایران معاصر (دکتر مهروش)

شرکت در این دوره برای چه کسانی مفید است؟

شرکت در این دوره برای دانشجویان، پژوهشگران و برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی مفید است.

مدت زمان دوره : 2 ساعت ( 1 جلسه 2 ساعته ) 1 روز

زمان برگزاری: روز یکشنبه، ساعت 13 تا 15       تاریخ: 3 دی‌ماه 1402

دبیر علمی: دکتر محمدهادی گرامی

با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه

کانال ایتای مرکز:    eitaa.com/mataihcs

مشاوره: 88624485

در صورت نیاز به شماره 09104107131 پیام بدهید

تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)

مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش های علوم انسانی

برچسب:

  • دوره
  • درسگفتار
  • پژوهشگاه
  • آموزش
  • دوره آموزشی
  • درسگفتار آموزشی
  • آموزش آزاد
  • علوم انسانی
  • مرکز آموزش آزاد
  • پژوهشگاه علوم انسانی
  • پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

  • گفتمان‌شناسی
  • روش‌شناسی
  • مطالعات اسلامی
  • پدیده تجدد
  • پروتستان گرایی

به دلیل اتمام دوره ، امکان ثبت نام وجود ندارد.


مکان : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی(آنلاین و یا حضوری)

تاریخ : از ۰۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۰ تا ۰۳ دی ۱۴۰۲

تاریخ ثبت نام : از ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۸ تا ۰۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۸

طول دوره : ۲ ساعت ( ۱ جلسه ۲ ساعته ) ۱ روز

ظرفیت کل : بدون محدودیت


تعداد بازدید:۶۱۱