تفکر مراقبتی، مهارتی برای مدیریت تعارض در نوجوانان(مخصوص نوجوانان ۱۴ الی ۱۶ سال می باشد)

دوره آموزشی «کارگاه تفکر مراقبتی، مهارتی برای مدیریت تعارض در نوجوانان» توسط گروه پژوهشی روانشناسی و مشاوره پژوهشکده اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تاریخ 6 تا 13 شهریورماه 1402 بصورت حضوری برگزار می‌شود.

دوران نوجوانی یکی از حساس‌ترین دوران رشد و تکامل انسان و بقول اریکسون، دوران «هویت در برابر سردرگمی نقش» است. اثرات مخرب روانی اجتماعی پاندمی کرونا نه تنها سلامت جسم افراد را تضعیف نمود، بلکه منجر به مشکلاتی در سازگاری روانی مانند اضطراب، افسردگی و استرس برای گروه‌های مختلف سنی گردید. (Xiang et al., 2020).

در دوران پاندمی کرونا، نوجوانان علاوه بر چالش‌های طبیعی و رشدی، با تنش¬زاهای موقعیتی متعددی دست به گریبان بودند. عواملی مثل ترس از ابتلا به بیماری کشنده‌ای همچون کرونا، و تحمل قرنطینه طولانی‌مدت برای افراد مختلف، به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان، با تغییراتی که در روند زندگی آنان بوجود می‌آورد، منجر به تجربه‌ای ناخوشایند و استرس‌زا می‌شود (Rubin, & Wessely,2020). تعطیلی مراکز تفریحی و مدارس منجر به محدودیت شدید روابط اجتماعی و فعالیت‌های تفریحی گردید، که کلافگی و بی‌حوصلگی در کودکان و نوجوانان را به دنبال داشته‌است (جوبداری، نیک‌خو و فولادی،1399). همچنین اختلال در دریافت توجه از اعضای خانواده که به بیماری مبتلا شده یا متاسفانه فوت شده‌اند، یا دچار اضطراب شدید هستند، همراه با ترس از دست‌دادن عزیزان، و همچنین اختلال در فرایند داغدیدگی و سوگواری می‌توانند منجر به مشکلات جدی در سازگاری شده و زمینه‌ساز بروز اختلال استرس پس از آسیب، افسردگی و حتی افکار خودکشی در کودکان و نوجوانان شود (park et al., 2020).

سازمان یونیسف پس از مصاحبه با 8444  نوجوان و جوان بین 13 تا 29 سال، گزارشی از 9 کشور را منتشر نمود، که طی آن مشخص شد 27% این افراد دچار اختلالات اضطرابی و 15% دچار اختلال افسردگی هستند. بطور کلی کودکان و نوجوانان نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض تأثیرات روانی اپیدمی COVID-19 قرار دارند، زیرا دارای سیستم‌های تنظیم شناختی و عاطفی نابالغ هستند و نتایج روانی منفی¬تری را نشان می دهند. (Li, et al., 2020)

فایل پوستر

سرفصل‌ها و محتوای دوره آموزشی:

کار روی مفهوم جبر و اختیار

داستان: عروسک کوکی

بازی: اختیار یا اجبار

کار روی مفهوم عزت نفس

داستان : آینه

بازی: پچ پچ

کار روی مفهوم همدلی

داستان: شاکی

فعالیت: سفر به دنیای دیگری

کار روی مفهوم سپاسگزاری

داستان: تاکسی سخنگو

بازی: بازار سپاس

 با هدف افزایش دانش نظری در زمینه پنج مهارت فکری شامل : تفکرمبتنی بر ارزش، تفکر مبتنی بر عواطف، تفکر مبتنی بر هنجارها، تفکر مبتنی بر همدلی، تفکر مبتنی بر اقدام

و ارتقای سطح مهارت عملی در افزایش سازگاری، روحیه همدلی، مهارت حل مسئله، مهارت گفتگو، روحیه سپاس

شرکت در این دوره برای چه کسانی مفید است؟

مخصوص نوجوانان 14 الی 16 سال می باشد.

مدت زمان دوره : 8 ساعت ( 2 جلسه 4 ساعته) 2 روز

زمان برگزاری: روزهای دوشنبه، ساعت 9 تا 13         تاریخ برگزاری : 6 تا 13 شهریورماه 1402

با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام:  Mata.ihcs.ac.ir

کانال ایتای مرکز:    eitaa.com/mataihcs

مشاوره: 88624485

در صورت نیاز به شماره 09104107131 پیام بدهید

تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)

مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش های علوم انسانی

برچسب:

  • دوره
  • کارگاه
  • پژوهشگاه
  • آموزش
  • دوره آموزشی
  • درسگفتار_آموزشی
  • آموزش_آزاد
  • علوم_انسانی
  • مرکز_آموزش_آزاد
  • پژوهشگاه_علوم_انسانی
  • پژوهشگاه_علوم_انسانی_و_مطالعات_فرهنگی

  • تفکر_مراقبتی
  •  مدیریت_تعارض
  • افزایش_سازگاری
  • روحیه_همدلی
  • مهارت_حل_مسئله
  • مهارت_گفتگو
  • روحیه_سپاس
  • بازی_عروسک_کوکی
  • بازی_پچ_پچ
  • مفهوم_عزت_نفس
  • مفهوم_جبر_اختیار

مکان : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

تاریخ : از ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۰ تا ۱۳ شهریور ۱۴۰۲

تاریخ ثبت نام : از ۲۱ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۹:۰۶ تا ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۸:۰۶

طول دوره : ۸ ساعت ( ۲ جلسه ۴ ساعته) ۲ روز

ظرفیت کل : ۲۵


تعداد بازدید:۲۶۳۶