رابطه میان قانون و توسعه: خوش­بینی در برابر تردید درس­هایی برای ایران

دوره آموزشی « رابطه میان قانون و توسعه: خوش­بینی در برابر تردید درس­هایی برای ایران» توسط پژوهشکده مطالعات سیاسی، روابط بین­الملل و حقوق پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تاریخ 27 بهمن ماه 1400 بصورت مجازی برگزار می‌شود.

اگرچه تحقیق در حوزه حقوق و توسعه که رابطه میان قانون و توسعه و پیشرفت اجتماعی و اقتصادی را بررسی می­کند، در طول چهار دهه گذشته رشد چشمگیری داشته است و مطالعات حقوق و توسعه به ویژه در چند سال گذشته و پس از اعلام مرگ آن در دهه 70 و تأکید کنشگران بین­المللی بر لزوم اتخاذ الگوهای بومی توسعه در ابعاد مختلف آن، دوباره در حال رشد بوده است، ولی این حوزه همچنان برای بسیاری از محققان، اندیشمندان حقوق و سیاستگذاران ناشناخته باقی مانده و حتی به عنوان یک رشته دانشگاهی هم علی­رغم دهه­ها تحقیق هنوز توسعه نیافته است و حتی به نظر می­رسد بسیاری از اندیشمندان حقوق اساساً از وجود یک رشته دانشگاهی با عنوان کلی حقوق و توسعه بی­خبر هستند.

 شاید بتوان یکی از دلایل آن را در ابهامات مبنایی و اساسیِ فراوانی جست که به طور پیوسته این رشته مطالعاتی را احاطه کرده و هرگز آنچنان که باید به ویژه در ادبیات و نوشتگان داخلی، به بحث و بررسی گذاشته نشده است.

یکی از مهم­ترین این ابهامات، اساساً چگونگی رابطه میان قانون و توسعه است. اینکه آیا هیچ ارتباط منطقی میان این دو وجود دارد؟ آیا قانون بر توسعه اثرگذار است؟ موافقان و مخالفان که در ادبیات موجود از آنان به ترتیب به عنوان «خوش­بینان» در مقابل «شک­اندیشان/ بدبینان» یاد می­کنند، هرکدام چه استدلال­هایی را در رد یا دفاع از ایده اثرگذاری قانون بر توسعه دارند.

برهمین اساس، در این کارگاه آموزشی ابتدا در سطح نظری، ارتباط متقابل میان حقوق و توسعه به تفصیل بیان می شود. یعنی تأثیر قانون بر توسعه (قانون برای توسعه) و تأثیر توسعه بر قانون (قانون به مثابه توسعه) چگونه است. سپس نظرات موافقان و مخالفان این رابطه و پیوند دوسویه میان قانون و توسعه به بحث گذاشته و به این موضوع پرداخته می­شود کهک اولاً، در صورتی که قانون بر توسعه اثرگذار است، این اثرگذاری چگونه، با کمک چه کنشگرانی و با استفاده از چه سازوکارهایی محقق می­شود. ترسیم این رابطه باید به گونه­ای باشد که این سازوکارها فراتر از یک بستر سیاسی و جغرافیای خاص، به عنوان یک نظریه عمومی کاربرد داشته و تنها محدود به یک نظام حقوقی مشخص نباشد.

ثانیاً، اقتضائات یک نظام حقوقی توسعه­محور چیست.

 در ادامه و در بخش دوم کارگاه، بررسی خواهیم کرد از منظر گفتمان «قانون و توسعه» چرا تلاش گفتمان تقنینی و اجرایی ایران برای دست یافتن به توسعه به رغم تأکید اسناد بالادستی تاکنون چندان موفق نبوده است؟

در پایان، برای درک درست از اثرگذاری قانون بر برنامه های توسعه، نمونه تجربی و موفق کره جنوبی به عنوان الگو به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد.

فایل پوستر

سرفصل‌ها و محتوای دوره آموزشی:

در سطح هنجاری: معرفی پیوند میان قانون و توسعه

در سطح عملی: 1. معرفی سازوکارهایِ علیِ گوناگونی که قانون از آن‌ها برای اثرگذاری بر توسعه بهره می‌برد. اینکه قانون باید چگونه اصلاح، طراحی، از سوی عموم مردم مورد عمل و توسط دولت پیاده و اجرا شود تا به اهداف خود در اثرگذاری مثبت بر توسعه دست یابد.

2. معرفی نمونه تجربی موفق کره جنوبی در استفاده صحیح از قانون برای اثرگذاری بر توسعه.

با هدف افزایش دانش نظری و ارائه بینشی صحیح از رابطه میان قانون و توسعه؛ اینکه چرا، چگونه و با کمک چه کنشگرانی قانون بر توسعه و توسعه بر قانون اثرگذار است.

شرکت در این دوره برای چه کسانی مفید است؟

شرکت در این دوره برای دانشجویان، پژوهشگران، سیاستگذاران، اقتصاددانان، علاقمندان و برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی مفید است.

مدت زمان دوره : 3 ساعت ( 1 جلسه 3 ساعته ) 1 روز

زمان برگزاری: روز چهارشنبه، ساعت 13 تا 16      تاریخ برگزاری:27 بهمن ماه1400

با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه

کانال سروش مرکز:     sapp.ir/tamihcs

مشاوره: 88624485

در صورت نیاز به شماره 09036200266 پیام بدهید

تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)

مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش های علوم انسانی

به دلیل اتمام دوره ، امکان ثبت نام وجود ندارد.


مکان : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی(آنلاین)

تاریخ : از ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ تا ۲۷ بهمن ۱۴۰۰

تاریخ ثبت نام : از ۱۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۳ تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۶:۲۳

طول دوره : ۳ ساعت ( ۱ جلسه ۳ ساعته ) ۱ روز

ظرفیت کل : بدون محدودیت


تعداد بازدید:۱۲۵۶