ریسک فاکتورهای شناختی یادگیری آموزشگاهی؛ دوره اول: پردازش دیداری

گروه روان شناسی پژوهشکده اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می کند:

کارگاه آموزشی ریسک فاکتورهای شناختی یادگیری آموزشگاهی؛ دوره اول: پردازش دیداری

دکتر سید روح الله شهابی

هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

مرور گزارش­های بالینی نشان می دهد کودکانی که در مدرسه دارای مشکلات یادگیری هستند یک الگوی مشترکی از مشکلات در خواندن، نوشتن و ریاضی نشان می دهند. برای مثال دشواری در گیج شدن بین حروف و کلمات دارای ظاهر مشابه؛ شکست در تحلیل درونی ساختار کلمات؛ خواندن آهسته و کلمه به کلمه؛ دشواری یادگیری در اینکه چگونه حروف را بنویسند؛ نوشتن تصویر آینه ای از حروف و کلمات؛ دشواری در یادآوری اینکه ظاهر کلمات چگونه بوده است برای درست نوشتن آنها؛ نوشتن آوایی یعنی نوشتن بر اساس صداها در کلمات؛ دشواری در طبقه بندی اشیاء بر اساس ویژگی های دیداری آنها مانند شکل و اندازه؛ دشواری در کپی کردن از روی تخته و مانند آن.

به نظر می رسد مشکلات یاد شده را می توان به دو مولفه عام نظام دیداری یعنی کارآمدی دیداری (visual efficiency) و پردازش اطلاعات دیداری، مرتبط دانست. کارآمدی دیداری شامل فرایندهای دیداری فیزیولوژیکی پایه مانند عیوب انکساری (refractive error)، انطباق (accommodation)، همگرایی (vergence) و تحرک چشم (ocular motility) است. پس از اطمینان از صحت کارآمدی دیداری تداوم مشکلات یادشده را می­توان در پردازش اطلاعات دیداری جستجو کرد. مهارت­های پردازش اطلاعات دیداری ظرفیت برای سازماندهی، ساختار دادن، و تفسیر محرک دیداری را فراهم ساخته و به آنچه دیده می­شود معنا می­دهد. پردازش اطلاعات دیداری سالم، منجر به ثبات ادراکی (perceptual constancy) شده و یک محیط دیداری قابل پیش­بینی و باثبات را ایجاد می­کند. در طی سال های پیش دبستانی و سال های ابتدایی مدرسه، آموزش های مدرسه ای درخواست­های زیادی بر مهارت های پردازش اطلاعات دیداری کودک می گذارند. در این سال ها تاکید زیادی بر بازشناسی، انطباق و یادآوری وجود دارد و محرک های دیداری نسبتا زیاد هستند (مانند حروف و اعداد و مانند آن). پردازش دیداری در فرایندهای آموزشی پس از دوره دبستان یعنی سال های دوران متوسطه همچنان اهمیت زیادی خواهد داشت. در کتب درسی حروف و متن کوچکتر می شوند و خواندن به طور فزاینده نیازمند دستیابی به نرخ مناسب ادراک متن می شود. پردازش اطلاعات کارآمد و به موقع، یک پیش نیاز اساسی برای سیالی خواندن و نوشتن خواهد بود. بر این اساس هدف از کارگاه آموزشی حاضر، مفهوم پردازی نظری پردازش دیداری، ارتباط آن با یادگیری آموزشگاهی بر اساس کتب درسی دوره دبستان و آموزش گام به گام مداخله در آن است.

سرفصل ها و محتوای دوره آموزشی :

پردازش دیداری چیست؟ مروری بر نظریه های پردازش دیداری

رابطه پردازش دیداری با یادگیری آموزشگاهی. مروری بر مشکلات یادگیری مرتبط با پردازش دیداری با توجه به محتوای کتب دبستان

مداخله در پردازش دیداری: مرور تکنیک های مداخله

با هدف افزایش دانش نظری

ارتقای مهارت عملی در تشخیص مشکلات درسی مرتبط با پردازش دیداری

تقویت و توانمندسازی در تدوین برنامه آموزشی مشخص جهت مداخله در پردازش دیداری دانش­آموزان

 

شرکت در این دوره برای معلمان، پژوهشگران و دانشجویان رشته روان­شناسی مفید است.

شرکت در این دوره برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی بلامانع است.​

به شرکت کنندگان گواهینامه معتبر داده خواهد شد که ارزش علمی و اداری دارد. این گواهینامه قابل ترجمه و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

تلفن مشاوره و ثبت نام ( در ساعت اداری ) : 88624485 سرکار خانم عبدالهی

نشانی: تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)- پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

کانال تلگرام مرکز :  @ihcsoe

مرکز آموزش‌های آزاد تخصصی علوم انسانی

عنوانساعت شروعساعت پایان
پردازش دیداری چیست؟ مروری بر نظریه های پردازش دیداری رابطه پردازش دیداری با یادگیری آموزشگاهی۰۹:۰۰ قبل‌ازظهر۱۲:۰۰ بعدازظهر
مروری بر مشکلات یادگیری مرتبط با پردازش دیداری با توجه به محتوای کتب دبستان مداخله در پردازش دیداری: مرور تکنیک های مداخله۰۱:۰۰ بعدازظهر۰۴:۰۰ بعدازظهر

مکان : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

تاریخ : از ۳۰ آذر ۱۳۹۶ تا ۳۰ آذر ۱۳۹۶

تاریخ ثبت نام : از ۰۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰:۰۰ تا ۳۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰:۰۰

طول دوره : ۶ ساعت ( ۲ جلسه ۳ ساعته ) ۱ روز

ظرفیت کل : ۲۰


تعداد بازدید:۲۱۹۲