مسأله در پژوهش(گروه دوم)مخصوص معلمان آموزش و پرورش و پژوهشگران (ویژه همایش تربیت در زیست بوم جدید)

دوره آموزشی «مسأله در پژوهش» توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پژوهشگاه با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران (دبیرخانه اجرایی نخستین همایش بین المللی و دومین همایش ملی تربیت در زیست بوم جدید)  در تاریخ 31 خرداد 1403 بصورت مجازی شروع می‌شود.

پژوهش و تحقیق چنان با مسأله پیوند دارد که اگر مسأله را از آن جدا کنیم، پژوهش شکلی صوری پیدا خواهد کرد که جهت و هدف مشخصی را دنبال نمی‌کند. امروزه مسأله در پژوهش به یکی از معضلات پژوهشگران و دانشگاه و دانشگاهیان تبدیل شده است. این موضوع با چند مسألۀ اساسی بی‌ارتباط نیست، مسائلی پیشینی که راجع به آنها باید فکر کرد و اندیشید. مهم‌ترین مسأله‌ای که پیش از پژوهش باید مورد توجه قرار گیرد، معرفت‌شناسی و یا همان شناخت‌شناسی است. نوع معرفت و شناخت پژوهشگر، نگرش او را نسبت به موضوعات مشخص خواهد کرد. اکنون ما درخصوص مسأله معرفت در فلسفه اسلامی بحث نمی‌کنیم، چراکه اساساً علوم انسانی و علوم اجتماعی در غرب و در مواجهه با علوم کلیسا شکل گرفته است و از همان دوره نگرش‌های متفاوت معرفتی موجب شده است دنیای آکادمیک غرب مراحل چندگانه‌ای را در مواجهه با معرفت طی کند؛ مراحلی چون اصالت حس یا اثبات‌گرایی، اصالت عقل یا راسیونالیسم و... که هریک از آنها در حوزه‌های پژوهش، روش‌های متفاوتی را به دنبال داشته است. و مهم‌تر از این، تغییر نگرش متفکران غربی به موضوع حقیقت و درستی است که با این پیش‌فرض که علمی درست است که نتیجه‌بخش باشد (درواقع هر آنچه درست است علم است، نه آنکه هر علمی درست باشد). با چنین نگرشی، اندیشمندان غربی بیش از آنکه به دنبال فهم عالمانه و معرفت‌شناسانه از مسائل باشند، به دنبال حل مسائل حوزه علوم اجتماعی بودند.

در کشور ما، تبعیت و دنباله‌روی دانشگاه‌های ما از نظام آموزشی و پژوهشی غرب، موضوع را به سمتی هدایت کرد که اصل پیوند میان مسائل اجتماعی با تحقیق کم‌کم گسسته شد و بیش از آنکه تحقیقات ما به سمت حل مسأله پیش برود، روشی شد برای طرح یک نگارش توسط یک نویسنده. بدین‌گونه پیوند میان مسائل انسانی و اجتماعی با مسائل حقیقی جامعه به دلیل پیش‌فرض‌های نظری که از غرب وام گرفته بودیم، به‌طور کلی گسسته شد و اکنون بسیاری از متفکران و اندیشمندان علوم انسانی و علوم اجتماعی در کشور ما درگیر این موضوع هستند که چرا ما در تحقیقات‌مان مسأله نداریم، در صورتی‌که پیش‌فرض یک پژوهش، مسأله است و بدون این پیش‌فرض نمی‌توان تحقیق و پژوهش کرد. تحلیل و تبیین این مسأله و پرداختن به آن یکی از ضروری‌ترین نیازهای فعلی جامعه علمی و آکادمیک کشور است و در این مسیر باید به دقت بررسی شود که چگونه این روند طی شده را می‌توان بازنگری و مورد نقد و بررسی و بازاندیشی قرار داد.

 

سرفصل ها و محتوای دوره آموزشی:

تعریف پژوهش

چیستی، چگونگی و چرایی مسئله

پیوند پژوهش و مسأله

با هدف افزایش دانش نظری آگاهی از کاستی‌ها و نقاط ضعف حوزه پژوهش در نظام آموزشی و پژوهشی کشور

شرکت در این دوره برای چه کسانی مفید است؟

شرکت در این دوره مخصوص معلمان و دبیران آموزش و پرورش در همه پایه‌های تحصیلی به منظور تقویت مهارت‌های روش تحقیق و مقاله‌نویسی آنان و شرکت در نخستین همایش بین المللی و دومین همایش ملی تربیت در زیست بوم جدید پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است.
سایر پژوهشگران و علاقمندان به این موضوع نیز می‌توانند در این دوره شرکت نمایند.

مدت زمان دوره : 4 ساعت ( 2 جلسه 2 ساعته) 1 روز

زمان برگزاری: روز ‌پنجشنبه، ساعت 10 تا 12 و 13 تا 15   تاریخ برگزاری: 31 خردادماه 1403

با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه

کانال ایتای مرکز:    eitaa.com/mataihcs

مشاوره: 88624485

در صورت نیاز به شماره 09104107131 پیام بدهید

تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)

مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش های علوم انسانی

برچسب:

  • دوره
  • درسگفتار
  • پژوهشگاه
  • آموزش
  • دوره آموزشی
  • درسگفتار آموزشی
  • آموزش آزاد
  • علوم انسانی
  • مرکز آموزش آزاد
  • پژوهشگاه علوم انسانی
  • پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

  • معرفت‌شناسی
  • تعریف پژوهش

مکان : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی(آنلاین)

تاریخ : از ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۰ تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

تاریخ ثبت نام : از ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۴ تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۰

طول دوره : ۴ ساعت ( ۲ جلسه ۲ ساعته) ۱ روز

ظرفیت کل : ۴۰


تعداد بازدید:۲۷۵۴