تحلیل مضمون: از نظر تا عمل مخصوص معلمان آموزش و پرورش و پژوهشگران (ویژه همایش تربیت در زیست بوم جدید)

دوره آموزشی «کارگاه تحلیل مضمون: از نظر تا عمل » پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران (دبیرخانه اجرایی نخستین همایش بین المللی و دومین همایش ملی تربیت در زیست بوم جدید) در تاریخ 13 و 16 تیرماه 1403 بصورت مجازی برگزار می‌شود.

تحلیل مضمون پایه‌ای ترین روش تحقیقات کیفی محسوب می شود، با این وجود ابهامات زیادی پیرامون آن وجود دارد. آشنایی با رویکردهای مختلف تحلیل مضمون که هر کدام الزامات پارادایمی خاص خود را طلب می‌کنند، ابهام در فرایند انجام تحلیل مضمون، امکان انجام آن به صورت روش ترکیبی (کمی و کیفی) و نیز رعایت تناسب بین داده‌ها و سئوالات با روش تحلیل مضمون از جمله مواردی هستند که تاکنون مباحث چالش برانگیزی پیرامون آنها مطرح است.

عدم وجود فهم تاریخی دقیقی از نحوه شکل‌گیری تحلیل مضمون در کنار اعمال سلیقه‌ها در مقالات منتشر شده‌ای که از این روش استفاده کرده‌اند، ضرورت آشنایی بیشتر با تحلیل مضمون را مورد تأکید قرار می‌دهند. معرفی این روش به عنوان پایه‌ای ترین روش در تحقیقات کیفی که "توسعه مضامین" عنصر مشترک همه آنها محسوب می‌شود، این ضرورت را پررنگ‌تر می‌سازد. بر این اساس، دوره "تحلیل مضمون: از نظر تا عمل" با مروری بر مباحثی از جمله علم و تحقیق علمی، تاریخچه اندیشه علمی، درآمدی بر مطالعات کیفی و جایگاه تحلیل مضمون در این قبیل مطالعات، کلیات تحلیل مضمون، و روش‌شناسی تحلیل مضمون، ضمن روشن ساختن جایگاه تحلیل مضمون در تحقیقات کیفی، محققان را با الزامات انجام تحلیل مضمون آشنا می‌سازد

به طور مشخص‌تر، این دوره آموزشی به ارائه مباحث نظری و کلیدی پیرامون روش تحلیل مضمون می‌پردازد، تا علاقمندان به استفاده از این روش، بینشی روشن نسبت به تحلیل مضمون داشته باشند، و بر اساس آخرین دستاوردهای این روش نسبت به انجام تحقیقات خود مبادرت ورزند. با انجام یک تحقیق فرضی با استفاده از نرم افزار MAXQDA شرکت کنندگان در این دوره می تواند آنچه به صورت نظری آموخته اند، را به صورت عملی به کار گیرند.

با هدف افزایش دانش نظری آشنایی با پیشینه تحقیقات کیفی بر اساس رویکردها و پاردایم های کیفی

و ارتقای مهارت عملی امکان انجام تحلیل مضمون از ارائه سئوال تحقیق تا طراحی و انجام تحقیق

سرفصل‌ها و محتوای دوره آموزشی:

علم و تحقیق علمی

تاریخچه اندیشه علمی                                                                     

درآمدی بر مطالعات کیفی

جایگاه تحلیل مضمون در مطالعات کیفی

متن و متن‌پژوهی

تکنیک‌های شناسایی مضمون در داده‌ها

روش‌های انتخاب تکنیک

مکاتب و رویکردهای تحلیل مضمون

کاربرد تحلیل مضمون

تعریف کد و مثال  / انجام عملی تحلیل مضمون و نحوه نگارش گزارش تحقیق

شرکت در این دوره برای چه کسانی مفید است؟

شرکت در این دوره مخصوص معلمان و دبیران آموزش و پرورش در همه پایه‌های تحصیلی به منظور تقویت مهارت‌های روش تحقیق و مقاله‌نویسی آنان و شرکت در نخستین همایش بین المللی و دومین همایش ملی تربیت در زیست بوم جدید پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است.
سایر پژوهشگران و علاقمندان به این موضوع نیز می‌توانند در این دوره شرکت نمایند

مدت زمان دوره : 8 ساعت ( 4 جلسه 2 ساعته) 2 روز

زمان برگزاری: روزهای چهارشنبه و شنبه، ساعت 9 تا 13    تاریخ برگزاری: 13 و 16 تیرماه 1403          

با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه

کانال ایتای مرکز:    eitaa.com/mataihcs

مشاوره: 88624485

در صورت نیاز به شماره 09104107131 پیام بدهید

تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)

مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش های علوم انسانی


مکان : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی(آنلاین)

تاریخ : از ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۰ تا ۱۶ تیر ۱۴۰۳

تاریخ ثبت نام : از ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۴ تا ۱۲ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۴

طول دوره : ۸ ساعت ( ۴ جلسه ۲ ساعته) ۲ روز

ظرفیت کل : بدون محدودیت


تعداد بازدید:۴۵۱۵