مساله ایران

 

 

دوره آموزشی « درسگفتار مساله ایران» با همکاری پژوهشکده مطالعات فلسفی و تاریخ علم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تاریخ 14 شهریور ماه 1400 بصورت مجازی برگزار می‌شود.

مساله دوره آموزشی، کتابی است که نگارش آن در حال اتمام است و بیش از دو سال زمان صرف نگارش آن شده است و سالهاست که بدان اندیشیده شده و ۲ دوره درسگفتار پیرامون آن برگزار شده است. مشکلات متعدد کم و بیش دو سده اخیر ایران در حوزه نظری و نیز بحرانهای متکثر و روزافزون اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و فکری بدون طرح موضوع چیستی ایران قابل تفکر و تدبیر نیست. لذا «مساله ایران» در اولویت علوم اجتماعی و انسانی و سپس راهبردهای کلان کشور برای زمان حال و آینده است. این درسگفتارها موضوع ایران را به «کلان مساله نظری» فهم اجتماعی و انسانی ما بدل می‌کند و البته این کلان مساله از خود مشکله ایران یعنی از وضعیت انضمامی آن بر آمده است. جامعه ایران در این چند سده اخیر که با جهان جدید و دگرگونیهای بنیادی آن مواجه شده و از آن متاثر شده دگرگونیهای شگرفی را تجربه کرده است. برای فهم وضعیت امروز حیات اجتماعی ایران در یک تصویر بزرگ و نیز درانداختن افقی نظری روشن در حوزه علوم اجتماعی و انسانی برای آینده مهمترین موضوعی که فلسفه، علوم اجتماعی و انسانی متعهد دانشگاهی ما باید بدان بپردازد برکشیدن، صورتبندی و بینش مفهومی مساله ایران است. این مجموعه درسگفتارها حاصل چندین طرح پژوهشی موظف و غیرموظف نگارنده است که به رایگان و با کمال خرسندی و بی مزد و منت به دانشجویان و پژوهشگران و در ضمن به متفکران کشور عزیزمان ایران برای نقد و بررسی پیش از چاپ کتاب تقدیم می شود.

فایل پوستر

سرفصل‌ها و محتوای دوره آموزشی:

ایران چیست: صورتبندی و چشم انداز روندنگر؛  سابقه تاریخی ایران؛ ایران تاریخی، ایران فرهنگی، ملت دولت جدید و تکثر

سابقه و ادبیات نظری مشکله ایران؛

سنت فکری ایرانی؛

مواجهه با فلسفه، علم و علوم انسانی جدید؛

تقابل و تعامل سنت فکری و قلمرودانش جدید

ایران پدیدار تاریخی؟

پدیدار چیست؟ نا پدیدار چیست؟

تصویر بزرگ و نقشه کلان ایران چیست؟

کنشها و واکنشهای حیات اجتماعی ایران با چشم انداز مفهومی روندنگر یعنی تفاوت در تکرار، گسست در پیوست، چگونه قابل صورت‌بندی و مفصل‌بندی است؟ از دوره قاجار تا امروز: نقاط گسست و پیوست حیات اجتماعی

locality یعنی موضوعات محلی در جهان globalized جهانی شده: چگونه با این دو نیرو و در کنش و واکنش این دو مساله ایران قابل صورتبندی و مفصل‌بندی است: تصویر خرد، تصویر کلان، در هم تنیدگی غیردیالکتیکی.

طرح کلان مفهومی ایران؛ چشم انداز و چارچوب نظری

با هدف افزایش دانش نظری چگونگی مساله یابی و کلان نگری در قلمرو موضوعات علوم اجتماعی و  انسانی

شرکت در این دوره برای چه کسانی مفید است؟

شرکت در این دوره برای دانشجویان، پژوهشگران حوزه جامعه شناسی، انسانشناسی، مطالعات فرهنگی، اقتصاد، فلسفه و تاریخ معاصر ایران و برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی مفید است.

مدت زمان دوره : 20 ساعت ( 6 جلسه 3 ساعته و 1 جلسه 2 ساعته) 7 روز

زمان برگزاری: روزهای یکشنبه، ساعت14 تا 17      تاریخ شروع: 14 شهریورماه1400

با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام Mata.ihcs.ac.ir

کانال سروش مرکز:     sapp.ir/tamihcs

مشاوره: 88624485

در صورت نیاز به شماره 09036200266 پیام بدهید

تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)

مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش های علوم انسانی

به دلیل اتمام دوره ، امکان ثبت نام وجود ندارد.


مکان : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی(آنلاین)

تاریخ : از ۰۷ شهریور ۱۴۰۰ تا ۱۸ مهر ۱۴۰۰

تاریخ ثبت نام : از ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۹ تا ۰۵ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۹

طول دوره : ۲۰ ساعت ( ۶ جلسه ۳ ساعته و ۱ جلسه ۲ ساعته) ۷ روز

ظرفیت کل : بدون محدودیت


تعداد بازدید:۲۳۴۵