تیزفکری در استدلال ورزی
گروه پژوهشی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (فبک) پژوهشکده اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می کند:
کارگاه آموزشی: «تیزفکری؛ ارتقاء مهارتهای تفکر نقادانه»
دوره دوم: تیزفکری در استدلال ورزی
دکتر حامد صفاییپور
دکتری فلسفه علم و فناوری
در معرفتشناسی معاصر-بنا بر رای غالب، ادراک حسی، دروننگری، شهود، گواهی (دیگران؛ و عقل (reason) به عنوان مهمترین منابع معرفت بشری پذیرفته شده اند. در این میان عقل (خردورزی) آن منبعی است که به ترکیب، مقایسه و بسط رهاوردهای دیر منابع معرفت میپردازد. کانونیترین فعالیت عقل در معرفتشناسی، استدلالورزی است؛ فعالیتی که در راستای سبکسنگین کردن دلایل –له یا علیه- هر ادعا صورت میگیرد. مهارت استدلالورزی، سطحی به نسبت حرفهای تر از مهارت تفکر نقادانه است که در دو بخش مهارتهای تشخیص، بازسازی و ارزیابی استدلالهای قیاسی (ضروری) و استدلالهای غیر قیاسی (استدلال با نتایج محتمل) ارائه شده است.
اهمیت این دوره از اینروست که در غالب دورههای مشابه دو اتفاق مهم نمیافتد. نخست سطح بحث در موضوع تفکر نقادانه به سطح بررسی استدلالها نمیرسد و تنها به کلیاتی در زمینه تفکر نقادانه و ابزارهای آن اکتفا میشود و دیگر، بخش ارزیابی استدلال با تفکیک بر اساس دو نوع استدلال قیاسی و غیر قیاسی دنبال نمیگردد. این در حالی است که اساسیترین و کاریترین بخش از مهارت تفکر نقادانه در مهارت استدلالورزی نقادانه نمودار میشود. در این سطح است که شخص توان بیان و مهمتر از آن، نگارش نقد و سنجشی مستدل، روشمند، منصفانه و دقیق را مییابد و پیامدهای تفکر نقادانه را پیادهسازی میکند. فهم محتوا؛ هضم دانستهها و بیرون کشیدن مفاهیم کلیدی در این سطح نهادینه میشود.
دوره تیزفکری در استدلالورزی در دو بخش مهارتهای تشخیص، بازسازی و ارزیابی استدلال قیاسی و غیرقیاسی ارائه میشود. همچنین مهمترین نکات در تبیین قوانین منطق صوری و منطق گزارهها به فراخور مثالها و تمرینها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
سرفصل ها و محتوای دوره آموزشی :
با هدف افزایش دانش نظری در حوزه شناسایی و طبقه بندی انواع تفکر، جنبه های روش شناسی آداب گفتگو، ارکان الگوی آموزشی تفکر نقادانه
ارتقای مهارت عملی به کارگیری سنجه های اندیشیدن در مقام نقد و پاسخ، ساخت و به کارگیری پرسشهای هدایتگر بحث و گفتوگو، به کارگیری جنبه های روان شناختی؛ شناخت شناسی و روش شناسی گفتگوی ساختارمند
آموزش علمی و نظری همراه با تمرین عملی و کارگاهی
شرکت در این دوره برای دانشجویان، مربیان و معلمان، پژوهشگران حوزه تفکر نقادانه و برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی مفید است.
مدت زمان دوره : 16 ساعت ( 4 جلسه 4 ساعته ) 2 روز
زمان برگزاری: روز چهارشنبه و پنج شنبه، ساعت9 تا 18 تاریخ: 12تیرماه 1398
هزینه ثبت نام برای گروه الف: 4/400/000 ریال _ با تخفیف: 3/500/000 ریال
هزینه ثبت نام برای گروه ب: 5/500/000ریال _ با تخفیف: 4/400/000 ریال
برای دانشجویان پژوهشگاه: 2/500/000 ریال
با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه
مشاوره: 88624485
تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)
مرکز آموزش های آزاد تخصصی علوم انسانی
عنوان | ساعت شروع | ساعت پایان |
---|---|---|
یک | ۰۹:۰۰ قبلازظهر | ۰۶:۰۰ بعدازظهر |
عنوان | ساعت شروع | ساعت پایان |
---|---|---|
دو | ۰۹:۰۰ قبلازظهر | ۰۵:۰۰ بعدازظهر |