تیزفکری در استدلال ورزی

 

گروه پژوهشی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (فبک) پژوهشکده اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می کند:

کارگاه آموزشی: «تیزفکری؛ ارتقاء مهارت­های تفکر نقادانه»

دوره دوم: تیزفکری در استدلال ورزی

 

دکتر حامد صفایی‌پور

دکتری فلسفه علم و فناوری

 

در معرفت­شناسی معاصر-بنا بر رای غالب، ادراک حسی، درون­نگری، شهود، گواهی (دیگران؛ و عقل (reason) به عنوان مهمترین منابع معرفت بشری پذیرفته شده اند. در این میان عقل (خردورزی) آن منبعی است که به ترکیب، مقایسه و بسط رهاوردهای دیر منابع معرفت می­پردازد. کانونی­ترین فعالیت عقل در معرفت­شناسی، استدلال­ورزی است؛ فعالیتی که در راستای سبک­سنگین کردن دلایل له یا علیه- هر ادعا صورت می­گیرد. مهارت استدلال­ورزی، سطحی به نسبت حرفه­ای تر از مهارت تفکر نقادانه است که در دو بخش مهارت­های تشخیص، بازسازی و ارزیابی استدلال­های قیاسی (ضروری) و استدلال­های غیر قیاسی (استدلال با نتایج محتمل) ارائه شده است. 

اهمیت این دوره از اینروست که در غالب دوره­های مشابه دو اتفاق مهم نمی­افتد. نخست سطح بحث در موضوع تفکر نقادانه به سطح بررسی استدلال­ها نمی­رسد و تنها به کلیاتی در زمینه تفکر نقادانه و ابزارهای آن اکتفا می­شود و دیگر، بخش ارزیابی استدلال با تفکیک بر اساس دو نوع استدلال قیاسی و غیر قیاسی دنبال نمی­گردد. این در حالی است که اساسی­ترین و کاری­ترین بخش از مهارت تفکر نقادانه در مهارت استدلال­ورزی نقادانه نمودار می­شود. در این سطح است که شخص توان بیان و مهمتر از آن، نگارش نقد و سنجشی مستدل، روشمند، منصفانه و دقیق را می­یابد و پیامدهای تفکر نقادانه را پیاده­سازی می­کند. فهم محتوا؛ هضم دانسته­ها و بیرون کشیدن مفاهیم کلیدی در این سطح نهادینه می­شود.

دوره تیزفکری در استدلال­ورزی در دو بخش مهارت­های تشخیص، بازسازی و ارزیابی استدلال قیاسی و غیرقیاسی ارائه می­شود. همچنین مهمترین نکات در تبیین قوانین منطق صوری و منطق گزاره­ها به فراخور مثال­ها و تمرین­ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سرفصل ها و محتوای دوره آموزشی :

فایل سرفصل

با هدف افزایش دانش نظری در حوزه شناسایی و طبقه بندی انواع تفکر، جنبه های روش شناسی آداب گفتگو، ارکان الگوی آموزشی تفکر نقادانه

ارتقای مهارت عملی به کارگیری سنجه های اندیشیدن در مقام نقد و پاسخ، ساخت و به کارگیری پرسش­های هدایتگر بحث و گفت­وگو، به کارگیری جنبه های روان شناختی؛ شناخت شناسی و روش شناسی گفتگوی ساختارمند

آموزش علمی و نظری همراه با تمرین عملی و کارگاهی

شرکت در این دوره برای دانشجویان، مربیان و معلمان، پژوهشگران حوزه تفکر نقادانه و برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی مفید است.

مدت زمان دوره : 16 ساعت ( 4 جلسه 4 ساعته ) 2 روز

زمان برگزاری: روز چهارشنبه و پنج شنبه، ساعت9 تا 18      تاریخ: 12تیرماه 1398

هزینه ثبت نام برای گروه الف: 4/400/000 ریال _ با تخفیف: 3/500/000 ریال

هزینه ثبت نام برای گروه ب: 5/500/000ریال _ با تخفیف: 4/400/000 ریال

برای دانشجویان پژوهشگاه: 2/500/000 ریال

با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه

sapp.ir/tamihcs

مشاوره: 88624485

تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)

مرکز آموزش های آزاد تخصصی علوم انسانی

عنوانساعت شروعساعت پایان
یک۰۹:۰۰ قبل‌ازظهر۰۶:۰۰ بعدازظهر
عنوانساعت شروعساعت پایان
دو۰۹:۰۰ قبل‌ازظهر۰۵:۰۰ بعدازظهر

مکان : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

تاریخ : از ۱۲ تیر ۱۳۹۸ تا ۱۳ تیر ۱۳۹۸

تاریخ ثبت نام : از ۰۴ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۰:۰۰ تا ۱۸ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۰:۰۰

طول دوره : ۱۶ ساعت ( ۸ جلسه ۲ ساعته ) ۲ روز

ظرفیت کل : ۲۵

ظرفیت باقیمانده : ۴


تعداد بازدید:۲۴۹۶