نخستین مدرسه آموزشی: علوم انسانی ایران در قرن گذشته؛ نشست هشتم: رشته تاریخ

نخستین مدرسه آموزشی «علوم انسانی ایران در قرن گذشته؛ نشست هشتم: رشته تاریخ» توسط معاونت کاربردی‌سازی علوم انسانی و فرهنگی با همکاری پژوهشکده مطالعات سیاسی، روابط بین الملل و حقوق، و پژوهشکده تاریخ ایران پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تاریخ 17 دی‌ماه 1402 بهصورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

پدیدار شدن علوم انسانی و اجتماعی در ایران، یکی از مهمترین مظاهر مواجهه ما با پدیده تجدد در دوران جدید بوده است. بدین ترتیب فهم تجدد در ایران، بدون فهم روند تاریخی و معرفتی علوم انسانی و اجتماعی در ایران، ناممکن است که در این خصوص کوشش‌هایی نیز صورت گرفته است. برخی از رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی، به اقتضای مسائل و مباحث درون رشته‌ای خود، علاوه بر تأمل در وضعیت رشته تخصصی‌شان، از منظر تاریخی و معرفتی نیز به سیر تحول دانش متبوعه توجه داشته‌اند. انتشار آثاری که در سال‌های اخیر با عناوینی مشابه از سوی برخی صاحبنظران در این حوزه به رشته تحریر درآمدهاست، بیانگر کوششی است که وضعیت علوم انسانی و اجتماعی در ایران، موانع پیشاروی آن، نسبت آن علوم با توسعه، همچنین راهکارهای کاربردی را در نظر گرفته است. این در حالی است که فهم علوم انسانی و اجتماعی در کشور بهعنوان مقدمه ضروری برای اتخاذ سیاست‌گذاری‌های کلان در این حوزه، مستلزم فراهم‌کردن زمینه‌های لازم برای پی‌بردن به آن دسته از موانع و معضلاتی است که کم و بیش در همه رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی در ایران مشترک هستند. سلسله‌نشست‌های در دست اجرا، کوششی برای نیل به این هدف است. سیاستگذاری در عرصه آموزش عالی و پژوهش، در ابتدا نیازمند فهم دقیق وضعیت کنونی بهعنوان محصول یکروند تاریخی است. از این‌رو، در سلسله‌نشست‌های اول کوشش می‌شود با بهره‌گیری از دانش صاحبنظران در اکثر قریب به اتفاق رشته‌های علوم انسانی، وضعیت کلی آن رشته‌ها بهنحوی دقیق‌تر ارائه گردد؛ سپس طی سلسله‌نشست‌های آتی، دانش حاصل از انباشت آگاهی‌های جدید، دستمایه‌ای برای ارائه پیشنهادات در عرصه سیاستگذاری کلان در آموزش عالی و حوزه پژوهش، حاصل شود.

فعالیت‌های مدرسه آموزشی حاضر، در قالب 11 نشست تخصصی اجرا می‌گردد. «رشته تاریخ» موضوع نشست هشتم این سلسله مدارس است.

فایل پوستر

سرفصل‌ها و محتوای دوره آموزشی:

مرجع شناسی و مرجع شناسان در سده گذشته (ملکزاده)

تحلیل گفتمان و مطالعات تاریخی در نیمه دوم قرن بیستم (احمدزاده)

روش تحقیق در قرن گذشته: ترقی یا انحطاط و تقلید یا تکرار (سالاری شادی)

با هدف افزایش دانش نظری و واکاوی منتقدانه از وضعیت رشتههای علوم انسانی در طول قرن 14 شمسی

شرکت در این دوره برای چه کسانی مفید است؟

شرکت در این دوره برای دانشجویان، پژوهشگران و برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی مفید است.

مدت زمان دوره : 2 ساعت ( 1 جلسه 2 ساعته ) 1 روز

زمان برگزاری: روز یکشنبه، ساعت 13 تا 15       تاریخ: 17 دی‌ماه 1402

دبیر علمی: دکتر علی سالاری شادی

با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه

کانال ایتای مرکز:    eitaa.com/mataihcs

مشاوره: 88624485

در صورت نیاز به شماره 09104107131 پیام بدهید

تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آیینه وند (64 غربی)

مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهشهای علوم انسانی

به دلیل اتمام دوره ، امکان ثبت نام وجود ندارد.


مکان : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی(آنلاین و یا حضوری)

تاریخ : از ۱۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۰ تا ۱۷ دی ۱۴۰۲

تاریخ ثبت نام : از ۱۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۸ تا ۲۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۱۸

طول دوره : ۲ ساعت ( ۱ جلسه ۲ ساعته ) ۱ روز

ظرفیت کل : بدون محدودیت


تعداد بازدید:۲۷۳