یک اقتصاد خلاق ‏پایه: مسائل بنیادین«پیش‏طراحی»، در سطوح توسعه، کلان، بخشی، و خرد

دوره آموزشی «کارگاه یک اقتصاد خلاق‏پایه: مسائل بینادین«پیش‏طراحی»، در سطوح توسعه، کلان، بخشی، و خرد» با توسط مرکز نوآوری و توسعه فناوری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تاریخ 2آذر ماه 1400 بصورت مجازی برگزار می‌شود.

از آن جا که شکاف رشد اقتصادی میان کشورهای توسعه‏یافته و توسعه‏نیافته در دهه‏های اخیر، در حال تشدید بوده است (به گونه‏ای که امروز آن را «شکاف بزرگ» می‏نامند)، کشورهای گروه دوم به دنبال راهکارهایی برای تسریع هم‏گرایی به سوی کشورهای گروه اول بوده و هستند. بسیاری از کشورهایی که در نیم‏قرن پیش، درآمد سرانه‏ای هم سطح ایران داشتند، در طول این 50 سال، رشد اقتصادی قابل توجهی را تجربه کرده و توانسته‏اند سطح درآمد سرانه (و در نتیجه، رفاه اقتصادی) مردم خود را به کشورهای پیشگام توسعه بسیار نزدیک کنند؛ به‏گونه‏ای که پیش‏بینی می‏شود در یک دهة آینده، ترکیب قدرت‏های اصلی اقتصادی دنیا تغییر کند. در نقطة مقابل، ایران با وجود پتانسیل‏های بالا و بعضاً منحصر به فرد جغرافیایی، تمدنی، تنوع فرهنگی، اقتصادی و ... هم‏چنان در آن‏سوی «شکاف بزرگ» قرار دارد. نظر به فاصله زیاد درآمد سرانه میان اقتصادهای در حال توسعه و توسعه‏یافته، لازم است سیاست‏گذاران اقتصادی در ایران با اجرای یک استراتژی توسعه اقتصادی منسجم، این «شکاف بزرگ» را با حداکثر سرعت، تعدیل کنند.

ساختار هر اقتصادی در فرآیند گذار خود، کم‌کم به سوی سهم بیش‏تر بخش‏های کم‏وزن‏تر، پیشرفته‏تر و خلاق‏تر حرکت می‏کند. بر این اساس، فیلیپس (2011) نشان می‏دهد در دهه‏های اخیر، ساختار فنآوری در بیش‏تر کشورهای توسعهیافته، از صنایع کارخانه‏ای (که بیش‏تر، فنآوری‏های سرمایه‏بر دارند) به سمت صنایع فرهنگی و خلاق (که عمدتاً دارای تکنولوژی‏های سرمایه انسانیبر هستند) تغییر کرده است. بنابراین موضوع مهمی که می‏بایست به دقت تبیین شود و فهم نظری مشترک درباره آن پدید آید، این است که اقتصاد ایران نیز هم‏چون اقتصادهای توسعه‏یافته‏تر، دیر یا زود به سمت پیش‏رانی بخش کم‏وزن‏تر، پیشرفته‏تر و خلاق‏ترِ صنایع خلاق حرکت خواهد؛ در نتیجه، سیاست‏گذاران اقتصادی در ایران تنها می‏توانند با طراحی یک استراتژی توسعة اقتصادی خلاق‏پایه و تنظیم سیاست‏های اقتصادی متناسب با آن، از طریق ایجاد یک «تورش تعمدی در ساختار تولید»، فرآیند هم‏گرایی با اقتصادهای توسعه‏یافته را شتاب بخشند.

هدف اصلی این کارگاه تبیین مسائل پیش از طراحی(pre-design issues)یک اقتصاد خلاق‏پایه در چهار سطح توسعه، کلان، بخشی، و خرد است؛ که لازم است درباره آن‏ها میان دانشمندان، سیاست‏گذاران و سایر نخبگان، فهم نظری مشترکی برای طراحی و پیاده‏سازی یک توسعة اقتصادی مبتنی بر بخش خلاق ایجاد شود. در اثر ایجاد چنین فهمی در ایران، امکان بهره‏برداری از قابلیت پیش‏رانی بخش خلاق (به عنوان یک بخش نوظهور در ساختار تولید) برای دست‏یابی به توسعه اقتصادی فراهم می‏گردد.

در ادبیات علم اقتصاد، سطح خرد شامل نظریة رفتار مصرف‏کننده، نظریة رفتار تولیدکننده، بررسی انفرادی انواع بازارهای کالا و بازارهای عوامل تولید است. در حالی‏که سطح کلان به مطالعة بازارها و سیاست‏ها (شامل سیاست‏های بودجه‏ای، پولی، مالی، ارزی، تجاری، دستمزدی، و ...) می‏پردازد. سطح بخشی، بر روی یک بخش از ساختار تولید و مسائل خاص آن بخش تمرکز می‏کند. در بالاترین سطح، اقتصاد توسعه با ترسیم مسیر تاریخی رشد، به تبیین علل اقتصادی- اجتماعی عقب‏ماندگی و مسیرهای ممکن برای هم‏گرایی به پیشگامان توسعه می‏پردازد. تحلیل پدیده‏های اقتصادی در یکی از این سطوح، به سطح پایین‏تر یا بالاتر از آن قابل تعمیم نیست؛ بنابراین لازم است مسائل هر سطح به‏طور جداگانه بحث شود.

بر این اساس، چارچوب مباحث این کارگاه به صورت زیرطراحی شده است:

- در سطح توسعه: اجماع نظری نخبگانی، لزوم اجرای یک استراتژی توسعة اقتصادی منسجم و محدودشده، انتقال ساختار تولید در مسیر تاریخی رشد، استراتژی توسعة اقتصادی خلاق‏پایه، طراحی یک نهاد مقرراتی، و ...؛

- در سطح کلان: ارتباط بخش خلاق با سایر بخش‏های اقتصادی و سیاست‏های کلان در هر یک از بخش‏ها (دولت، بخش مالی، تجارت خارجی و ...)؛

- در سطح بخش خلاق: زیربخش (هنر، میراث، صنایع خلاق، دیجیتال، رسانه، ورزش، و ...)، معیار شمول در این بخش، اصطکاک‏های بازار کار خلاق، کارآیی مداخلة دولت، استراتژی توسعة اقتصادی بخش خلاق، چارچوب شاخص‏های آماری استاندارد متناسب با استراتژی توسعه، تولید و انتشار آمار و اطلاعات منسجم، و ...؛

- در سطح خرد: ویژگی‏های خاص هر یک از زیربخش‏های هنر، میراث، صنایع خلاق، دیجیتال، رسانه، ورزش، و ....

فایل پوستر

سرفصل‌ها و محتوای دوره آموزشی:

تبیین مسائل اساسی پیش‏روی تحقق یک اقتصاد خلاق‏پایه در سطوح توسعه، کلان، بخشی، و خرد

با هدف افزایش دانش نظری فهم نظری مشترک از پیش‏مسائل مرتبط با طراحی و تحقق یک اقتصاد خلاق‏پایه در چهار سطح تحلیل توسعه، کلان، بخشی، و خرد

شرکت در این دوره برای چه کسانی مفید است؟

شرکت در این دوره برای پژوهشگران، سیاستگذاران مرتبط با بخش خلاق، سیاستگذاران توسعه اقتصادی کشور و برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی مفید است.

مدت زمان دوره : 1 ساعت ( 1 جلسه 4 ساعته ) 1 روز

زمان برگزاری: روز سه شنبه، ساعت 14 تا 18      تاریخ: 2 آذر ماه 1400

با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام Mata.ihcs.ac.ir

مشاوره: 88624485

در صورت نیاز به شماره 09036200266 پیام بدهید

تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)

مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش های علوم انسانی

به دلیل اتمام دوره ، امکان ثبت نام وجود ندارد.


مکان : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی(آنلاین)

تاریخ : از ۰۲ آذر ۱۴۰۰ تا ۰۲ آذر ۱۴۰۰

تاریخ ثبت نام : از ۰۸ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۲ تا ۰۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۲

طول دوره : ۴ ساعت ( ۲ جلسه ۲ ساعته ) ۱ روز

ظرفیت کل : بدون محدودیت


تعداد بازدید:۳۷۳۳