شیوه های مدیریت مصرف رسانه در خانواده

 

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می کند:

کارگاه آموزشی: شیوه های مدیریت مصرف رسانه در خانواده

 

دکتر بهاره نصیری

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

و دکتر آمنه بختیاری

کارشناس پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

 

جهان رسانه ای امروزه چنان ما را با پیام های خود بمباران کرده و دنیای واقعی را مغلوب خویش ساخته که به ندرت می توانیم واقعیت را از مجاز تمیز دهیم.

اغلب ما فکر می کنیم که در حوزه رسانه با سواد هستیم. اسامی بسیاری از برنامه های تلویزیونی، فیلم ها، مجلات، کتابها و ترانه ها را می دانیم. بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران را می شناسیم. می توانیم بخوانیم، می توانیم قصه فیلم ها را دنبال کنیم و ... در واقع می دانیم چگونه با رسانه ها مواجه شویم و از آنها اطلاعات بگیریم و چگونه با آنها سرگرم شویم.

واقعیت این است که ما نمی توانیم از مواجه شدن با سیل پیام ها و اطلاعاتی که ما را در این دنیای رسانه ای نشانه گرفته اند؛ اجتناب کنیم. ما و دنیای واقعی چنان مغلوب دنیای رسانه ای هستیم که به ندرت می توانیم واقعیت را از مجاز تمیز دهیم. پیام های رسانه ای اغلب چندین لایه دارند و همیشه آن طور که به نظر می رسند، نیستند. بنابراین ما نیازمندیم که اطلاعات و مهارت های خود را در روبرویی با رسانه ها توسعه دهیم تا بتوانیم کنترل لازم را بر روی آنها و تاثیراتشان بر خود و جامعه به دست آوریم. مجموعه این مهارت ها که در اصطلاح «سواد رسانه ای» خوانده می شود.

سواد رسانه ای به  افراد جامعه کمک می کند تا ساختار دانشی قویتر درباره رسانه ها به دست آورند، ما را در تشخیص لایه های متعدد پیام های رسانه ای یاری داده و در تمیز مرز بین جهان واقعی و جهان رسانه ای توانا می سازد. وقتی از سطح بالایی از سواد رسانه ای برخوردار باشیم، در واقع نقشه روشنی در دست داریم که کمک می کند در جهان رسانه ای راه را بهتر پیدا کرده، تجارت و اطلاعات مفیدی کسب کنیم و بتوانیم با تسلط بر این پیام ها، هوشیارانه کنترل زندگی خود را به دست گیریم.

ارتقاء سطح سواد رسانه ای به خانواده ها در جهت خود کنترلی در برابر رسانه ها نیازمند آموزش مهارت های لازم به آنهاست. با توجه به خلا موجود در زمینه آموزش سواد رسانه ایبه خانواده ها و صیانت از کانون خانواده؛ ضرورت دارد تا به آموزش های جدی در این زمینه پرداخت. چرا که هرگونه بی توجهی در این زمینه می تواند تاوان سنگینی به دنبال داشته باشد.

 

سرفصل ها و محتوای دوره آموزشی :

کارکردهای رسانه

نقش و اهمیت رسانه

والدگری رسانه

 

افزایش دانش نظری تفکر انتقادی

ارتقای مهارت عملی تجزیه و تحلیل پیام ها و مواجهه هدفمند و مبتنی بر نیاز با انواع رسانه ها و پیام ها

 

آموزش علمی و نظری همراه با تمرین عملی و کارگاهی

شرکت در این دوره برای دانشجویان و پژوهشگران حوزه سواد رسانه ای و علوم ارتباطات و برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی مفید است.

 

مدت زمان دوره : 2 ساعت (1 جلسه 2 ساعته ) 1 روز

زمان برگزاری: روز سه شنبه، ساعت 13 تا 15       تاریخ: 26 آذرماه 1398

هزینه ثبت نام: رایگان

با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه

sapp.ir/tamihcs

مشاوره: 88624485

تهران- نمایشگاه بین المللی تهران سالن 5 طبقه 1-

مرکز آموزش های آزاد تخصصی علوم انسانی

عنوانساعت شروعساعت پایان
روز برگزاری۰۱:۰۰ بعدازظهر۰۳:۰۰ بعدازظهر

مکان : تهران- نمایشگاه بین المللی تهران سالن ۵ طبقه ۱-

تاریخ : از ۲۶ آذر ۱۳۹۸ تا ۲۶ آذر ۱۳۹۸

تاریخ ثبت نام : از ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۸:۳۹ تا ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۸:۳۹

طول دوره : ۲ ساعت ( ۱ جلسه ۲ ساعته ) ۱ روز

ظرفیت کل : بدون محدودیت


تعداد بازدید:۲۵۴۰