دکتر ناجی: تفکر انتقادی باید به زبان محاوره ارائه شود
سعید ناجی، عضو هیئت علمی گروه «فلسفه برای کودکان و نوجوانان» پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: تفکر انتقادی از آن دسته مباحثی است که باید برای تفهیم آن، از زبان محاوره به جای زبان و واژگان تخصصی بهره گرفت. وی در این گفتوگو علت تغییرات کتاب در ویراست جدید را توضیح داد.
سعید ناجی، عضو هیئت علمی گروه «فلسفه برای کودکان و
نوجوانان» پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از انتشار ویراست دوم
کتاب «تفکر انتقادی در کلاس درس» خبر داد و گفت: تفکر انتقادی از جمله
مباحثی در فلسفه است که باید با زبان ساده و محاوره ارائه شود زیرا پرداختن
به آن با واژگان تخصصی، فهم آن را مشکل میسازد.
وی درباره چرایی
ویراست دوم این کتاب اظهار کرد: در چاپ نخست این کتاب، برخی واژهها
بهصورت تخصصی ترجمه شده بود و آن چه از نظرهای خوانندگان دریافت کردیم،
نشان داد که فهم این موضوع برای آنها سخت بوده است. به همین دلیل و بر اساس
همان نگرش که تفکر انتقادی باید با زبان ساده و محاوره ارائه شود، تصمیم
گرفتیم تغییراتی را در آن اعمال کنیم و کتاب را با تغییرهای تازه منتشر
سازیم.
ناجی با بیان این که تفکر انتقادی از مباحث منطق منشعب شده
است، گفت: امروزه به موضوع «مهارتهای تفکر» یا «مهارتهای محوری» توجه
زیادی میشود و یکی از بهترین مهارتهای محوری که میتوان از آن نام برد،
تفکر انتقادی است.
ناجی
با تأکید بر این که تفکر انتقادی، با استدلال ارتباط دارد گفت: این کتاب
به خوانندگان میآموزد تا ارزیابی بهتری از استدلالها داشته باشند و
استدلالهای بهتری را در گزارشها، مقالات و بحثها ارائه کنند تا با این
ارزیابیها اعتمادی بیشتر به نکات ارائهشده خود داشته باشند.
این
عضو هیئت علمی گروه فلسفه برای کودکان و نوجوانان ادامه داد: کتاب «تفکر
انتقادی در کلاس درس» در هشت سال گذشته ۱۲ نوبت در انگلستان تجدید چاپ شده
است. این کتاب را میتوان در دبیرستانها و دانشگاهها تدریس کرد زیرا
میتواند روشهایی جدید را در موضوعهای منطقی آموزش دهد.
سعید ناجی
با همکاری فاطمه کیکاووسی کتاب «تفکر انتقادی در کلاس درس» نوشته ری برینک
را ترجمه کرده و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، آن را در ۱۶۲
صفحه، به بهای هشت هزار تومان منتشر ساخته است.
نظر شما :