دکترناجی در گفت‌وگو با فارس:برخی فلسفه کودک را یک حوزه پیش‌پاافتاده و بی‌مقدار می‌دانند

۲۲ تیر ۱۳۹۳ | ۱۸:۰۶ کد : ۷۷۷۲ اخبار اساتید پژوهشگاه
تعداد بازدید:۲۶۳۵

عضو هیأت علمی گروه فبک پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: بسیاری از مردم هستند که هنوز با مفاهیم فلسفه کودکان و فکرپروری آنان آشنایی ندارند، باید این تفکر را بین مردم تعمیم داد.

سعید ناجی، عضو هیئت علمی گروه فکرپروری کودکان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و نویسنده فلسفه کودک درباره اهمیت توجه به بعد فلسفی کودکان به خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: برخی معاصران کودکان را فیلسوف می‌دانند و برخی اصلا برای کودک ارزشی قائل نیستند اگر بعد اندیشمند بودن کودکان را قبول کنیم باید بدانیم که کودک در تمام سنین زندگی‌اش سؤال دارد و این سؤالات فلسفی است که باید بر اساس روحیه کنجکاوی که دارد بدان‌ها پاسخ گفته شود.

وی در ادامه توضیح داد: کودکی سرشار از پرسشگری است و این بزرگترها هستند که باید روحیه پرسشگر و توانای کودک را کشف کنند این روحیه باید مستعد شود و مورد پرورش قرار بگیرد.

این کارشناس با تأکید بر اینکه کتاب‌ها می‌توانند در راستای پرورش تفکر کودکان نقش بسزایی داشته باشند، اظهار داشت: کتاب کندوکاو علمی کودک را افزایش می‌دهد باید توجه داشتیم که همانطور که در گروه فبک پژوهشگاه آموزش داده می‌شود این کتاب‌ها باید مخاطب مشخص با محتوای معین داشته باشد زمینه فلسفی و داستانی آنها رعایت شود.

ناجی یکی از مشکلات کنونی در حوزه کودکان را در کشور کمبود آثار فلسفی کودکان به شمار آورد و گفت: باید تلاش کنیم فلسفه کودک را بین عامه مردم نیز جا بیاندازیم خیلی مردم هستند که هنوز با این مفاهیم آشنایی ندارند، درحالیکه حوزه‌های علمی و دانشگاهی آن بیش از ده سال است که وارد کشور شده است.

وی درباره فعالیت پژوهشگاه علوم انسانی  و مطالعات فرهنگی در این راستا توضیح داد: این گروه علاوه بر چاپ و انتشار کتاب راهنما و مناسب برای کودکان و نوجوانان گفت: برپایی نشست‌های علمی هم برای مربیان و اساتید در این زمینه بسیار تأثیرگذار است.

ناجی مهمترین مشکلی که امروز باید در حوزه فلسفه کودک در کشور رفع شود را توجه اندک بزرگترها به این حوزه به شمار آورد و افزود: اندیشمندان باید هر چه بیشتر به این حوزه ورود کنند و تصور نکنند که این یک حوزه پیش پا افتاده و بی مقدار است باید فلسفه ورزیدن و آموزش درست تفکر به گروه سنی کودکان منتقل شود.

سعید ناجی، عضو هیئت علمی گروه فکرپروری کودکان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و نویسنده فلسفه کودک درباره اهمیت توجه به بعد فلسفی کودکان به خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: برخی معاصران کودکان را فیلسوف می‌دانند و برخی اصلا برای کودک ارزشی قائل نیستند اگر بعد اندیشمند بودن کودکان را قبول کنیم باید بدانیم که کودک در تمام سنین زندگی‌اش سؤال دارد و این سؤالات فلسفی است که باید بر اساس روحیه کنجکاوی که دارد بدان‌ها پاسخ گفته شود.

وی در ادامه توضیح داد: کودکی سرشار از پرسشگری است و این بزرگترها هستند که باید روحیه پرسشگر و توانای کودک را کشف کنند این روحیه باید مستعد شود و مورد پرورش قرار بگیرد.

این کارشناس با تأکید بر اینکه کتاب‌ها می‌توانند در راستای پرورش تفکر کودکان نقش بسزایی داشته باشند، اظهار داشت: کتاب کندوکاو علمی کودک را افزایش می‌دهد باید توجه داشتیم که همانطور که در گروه فبک پژوهشگاه آموزش داده می‌شود این کتاب‌ها باید مخاطب مشخص با محتوای معین داشته باشد زمینه فلسفی و داستانی آنها رعایت شود.

ناجی یکی از مشکلات کنونی در حوزه کودکان را در کشور کمبود آثار فلسفی کودکان به شمار آورد و گفت: باید تلاش کنیم فلسفه کودک را بین عامه مردم نیز جا بیاندازیم خیلی مردم هستند که هنوز با این مفاهیم آشنایی ندارند، درحالیکه حوزه‌های علمی و دانشگاهی آن بیش از ده سال است که وارد کشور شده است.

وی درباره فعالیت پژوهشگاه علوم انسانی  و مطالعات فرهنگی در این راستا توضیح داد: این گروه علاوه بر چاپ و انتشار کتاب راهنما و مناسب برای کودکان و نوجوانان گفت: برپایی نشست‌های علمی هم برای مربیان و اساتید در این زمینه بسیار تأثیرگذار است.

ناجی مهمترین مشکلی که امروز باید در حوزه فلسفه کودک در کشور رفع شود را توجه اندک بزرگترها به این حوزه به شمار آورد و افزود: اندیشمندان باید هر چه بیشتر به این حوزه ورود کنند و تصور نکنند که این یک حوزه پیش پا افتاده و بی مقدار است باید فلسفه ورزیدن و آموزش درست تفکر به گروه سنی کودکان منتقل شود.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930421000273#sthash.BvG0Y9sd.dpuf

سعید ناجی، عضو هیئت علمی گروه فکرپروری کودکان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و نویسنده فلسفه کودک درباره اهمیت توجه به بعد فلسفی کودکان به خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: برخی معاصران کودکان را فیلسوف می‌دانند و برخی اصلا برای کودک ارزشی قائل نیستند اگر بعد اندیشمند بودن کودکان را قبول کنیم باید بدانیم که کودک در تمام سنین زندگی‌اش سؤال دارد و این سؤالات فلسفی است که باید بر اساس روحیه کنجکاوی که دارد بدان‌ها پاسخ گفته شود.

وی در ادامه توضیح داد: کودکی سرشار از پرسشگری است و این بزرگترها هستند که باید روحیه پرسشگر و توانای کودک را کشف کنند این روحیه باید مستعد شود و مورد پرورش قرار بگیرد.

این کارشناس با تأکید بر اینکه کتاب‌ها می‌توانند در راستای پرورش تفکر کودکان نقش بسزایی داشته باشند، اظهار داشت: کتاب کندوکاو علمی کودک را افزایش می‌دهد باید توجه داشتیم که همانطور که در گروه فبک پژوهشگاه آموزش داده می‌شود این کتاب‌ها باید مخاطب مشخص با محتوای معین داشته باشد زمینه فلسفی و داستانی آنها رعایت شود.

ناجی یکی از مشکلات کنونی در حوزه کودکان را در کشور کمبود آثار فلسفی کودکان به شمار آورد و گفت: باید تلاش کنیم فلسفه کودک را بین عامه مردم نیز جا بیاندازیم خیلی مردم هستند که هنوز با این مفاهیم آشنایی ندارند، درحالیکه حوزه‌های علمی و دانشگاهی آن بیش از ده سال است که وارد کشور شده است.

وی درباره فعالیت پژوهشگاه علوم انسانی  و مطالعات فرهنگی در این راستا توضیح داد: این گروه علاوه بر چاپ و انتشار کتاب راهنما و مناسب برای کودکان و نوجوانان گفت: برپایی نشست‌های علمی هم برای مربیان و اساتید در این زمینه بسیار تأثیرگذار است.

ناجی مهمترین مشکلی که امروز باید در حوزه فلسفه کودک در کشور رفع شود را توجه اندک بزرگترها به این حوزه به شمار آورد و افزود: اندیشمندان باید هر چه بیشتر به این حوزه ورود کنند و تصور نکنند که این یک حوزه پیش پا افتاده و بی مقدار است باید فلسفه ورزیدن و آموزش درست تفکر به گروه سنی کودکان منتقل شود.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930421000273#sthash.BvG0Y9sd.dpuf

سعید ناجی، عضو هیئت علمی گروه فکرپروری کودکان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و نویسنده فلسفه کودک درباره اهمیت توجه به بعد فلسفی کودکان به خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: برخی معاصران کودکان را فیلسوف می‌دانند و برخی اصلا برای کودک ارزشی قائل نیستند اگر بعد اندیشمند بودن کودکان را قبول کنیم باید بدانیم که کودک در تمام سنین زندگی‌اش سؤال دارد و این سؤالات فلسفی است که باید بر اساس روحیه کنجکاوی که دارد بدان‌ها پاسخ گفته شود.

وی در ادامه توضیح داد: کودکی سرشار از پرسشگری است و این بزرگترها هستند که باید روحیه پرسشگر و توانای کودک را کشف کنند این روحیه باید مستعد شود و مورد پرورش قرار بگیرد.

این کارشناس با تأکید بر اینکه کتاب‌ها می‌توانند در راستای پرورش تفکر کودکان نقش بسزایی داشته باشند، اظهار داشت: کتاب کندوکاو علمی کودک را افزایش می‌دهد باید توجه داشتیم که همانطور که در گروه فبک پژوهشگاه آموزش داده می‌شود این کتاب‌ها باید مخاطب مشخص با محتوای معین داشته باشد زمینه فلسفی و داستانی آنها رعایت شود.

ناجی یکی از مشکلات کنونی در حوزه کودکان را در کشور کمبود آثار فلسفی کودکان به شمار آورد و گفت: باید تلاش کنیم فلسفه کودک را بین عامه مردم نیز جا بیاندازیم خیلی مردم هستند که هنوز با این مفاهیم آشنایی ندارند، درحالیکه حوزه‌های علمی و دانشگاهی آن بیش از ده سال است که وارد کشور شده است.

وی درباره فعالیت پژوهشگاه علوم انسانی  و مطالعات فرهنگی در این راستا توضیح داد: این گروه علاوه بر چاپ و انتشار کتاب راهنما و مناسب برای کودکان و نوجوانان گفت: برپایی نشست‌های علمی هم برای مربیان و اساتید در این زمینه بسیار تأثیرگذار است.

ناجی مهمترین مشکلی که امروز باید در حوزه فلسفه کودک در کشور رفع شود را توجه اندک بزرگترها به این حوزه به شمار آورد و افزود: اندیشمندان باید هر چه بیشتر به این حوزه ورود کنند و تصور نکنند که این یک حوزه پیش پا افتاده و بی مقدار است باید فلسفه ورزیدن و آموزش درست تفکر به گروه سنی کودکان منتقل شود.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930421000273#sthash.BvG0Y9sd.dpuf

سعید ناجی، عضو هیئت علمی گروه فکرپروری کودکان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و نویسنده فلسفه کودک درباره اهمیت توجه به بعد فلسفی کودکان به خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: برخی معاصران کودکان را فیلسوف می‌دانند و برخی اصلا برای کودک ارزشی قائل نیستند اگر بعد اندیشمند بودن کودکان را قبول کنیم باید بدانیم که کودک در تمام سنین زندگی‌اش سؤال دارد و این سؤالات فلسفی است که باید بر اساس روحیه کنجکاوی که دارد بدان‌ها پاسخ گفته شود.

وی در ادامه توضیح داد: کودکی سرشار از پرسشگری است و این بزرگترها هستند که باید روحیه پرسشگر و توانای کودک را کشف کنند این روحیه باید مستعد شود و مورد پرورش قرار بگیرد.

این کارشناس با تأکید بر اینکه کتاب‌ها می‌توانند در راستای پرورش تفکر کودکان نقش بسزایی داشته باشند، اظهار داشت: کتاب کندوکاو علمی کودک را افزایش می‌دهد باید توجه داشتیم که همانطور که در گروه فبک پژوهشگاه آموزش داده می‌شود این کتاب‌ها باید مخاطب مشخص با محتوای معین داشته باشد زمینه فلسفی و داستانی آنها رعایت شود.

ناجی یکی از مشکلات کنونی در حوزه کودکان را در کشور کمبود آثار فلسفی کودکان به شمار آورد و گفت: باید تلاش کنیم فلسفه کودک را بین عامه مردم نیز جا بیاندازیم خیلی مردم هستند که هنوز با این مفاهیم آشنایی ندارند، درحالیکه حوزه‌های علمی و دانشگاهی آن بیش از ده سال است که وارد کشور شده است.

وی درباره فعالیت پژوهشگاه علوم انسانی  و مطالعات فرهنگی در این راستا توضیح داد: این گروه علاوه بر چاپ و انتشار کتاب راهنما و مناسب برای کودکان و نوجوانان گفت: برپایی نشست‌های علمی هم برای مربیان و اساتید در این زمینه بسیار تأثیرگذار است.

ناجی مهمترین مشکلی که امروز باید در حوزه فلسفه کودک در کشور رفع شود را توجه اندک بزرگترها به این حوزه به شمار آورد و افزود: اندیشمندان باید هر چه بیشتر به این حوزه ورود کنند و تصور نکنند که این یک حوزه پیش پا افتاده و بی مقدار است باید فلسفه ورزیدن و آموزش درست تفکر به گروه سنی کودکان منتقل شود.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930421000273#sthash.dOl2AzeL.dpuf

کلیدواژه‌ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :