تربیت مربی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (دوره تکمیلی)
گروه پژوهشی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (فبک) پژوهشکده اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می کند:
کارگاه آموزشی تربیت مربی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (دوره تکمیلی)
دکتر مهرنوش هدایتی، دکتر روحالله کریمی، دکتر سعید ناجی، دکتر حامد صفاییپور و دکتر حسین شیخ رضایی
برخی به اشتباه گمان کردهاند که نقش مربی در برنامه فلسفه برای کودکان، مبصری کلاس است. اما این تصور نادرست و خام است. اینکه معلم در حلقۀ کندوکاو فلسفی در کنار دانشآموزان مینشیند و قرار نیست از موضع همهچیزدان با دانشآموزانش سخن بگوید به معنای مساوی بودن نقش او و دانشآموزان کلاسش نیست. معلمی برنامه فلسفه برای کودکان امری سهل و ممتنع است. در ابتدا ممکن است ساده به نظر برسد، اما معلم هر چه دقیقتر و مسوولانهتر بخواهد آن را انجام دهد، بیشتر به ظرایف و دشواریهای آن اگاه میشود. در کلاس درس، این آموزگار است که با هدایت درست مباحث کلاسی، احتمال رشد آگاهی فلسفی کودکان را تضمین میکند. این آموزگار است که میتواند مضامین هر یک از فصلها در داستانهای فلسفی را استخراج کند. اوست که میتواند مضامینی را مطرح کند که دانشآموزان در کلاس درس از تشخیص آن عاجز هستند. اوست که میتواند مضامین فلسفی را به تجارب روزمرۀ کودکان مرتبط کند. اوست که میتواند با رفتار روزانۀ خود نشان دهد که فلسفه چگونه میتواند در زندگی کنونی فرد تفاوت ایجاد کند و چگونه میتواند افقهایی را بگشاید که هر روز ما را بامعناتر کند. این آموزگار است که میتواند از طریق پرسش کردن، امکان نگرشهایی متفاوت با هدف بزرگتر کردن افقهای دید دانشآموزان را فراهم کند. معلم است که باید به دانشآموزان کمک کند دربارۀ مفروضات زیربنایی نظرات خود، پیامدهای آنها و دلایل زیربناییشان بیندیشند و پرسش کنند و شیوههای رسیدن به پاسخهای جامعتر و منسجمتر را با آنها تمرین کند. معلمی میتواند مهارتهای تفکر عمیق و دقیق را به دانشآموزان خود یاد دهد که خود بر این مهارتها تسلط داشته باشد، همانگونه که فقط یک شناگر بلد میتواند به نابلد شنا یاد دهد.
گروه فبک طی سالهای گذشته در راستای رسالت خود که ترویج علمی و عملی برنامه فلسفه برای کودکان در سطح کشور بر مبنای نظریههای بنیادین و به شیوۀ بومی است، هر ساله کارگاههای تربیت مربی را در سه دورۀ مقدماتی و پیشرفته و عملی برگزار میکند که با استقبال شایان توجه مخاطبین نیز روبرو شده است. این کارگاهها طی سالها تجربه همواره از نظر کیفی مسیر ارتقا را طی نموده و خصوصا با تدوین درسنامههای 12 گانه تربیت مربی که برای نخستین بار در ایران تدوین شد، بیش از پیش شکل منحصر به فرد و منسجمتری به خود گرفته است. در مرحلۀ مقدماتی مؤلفین درسنامهها، هر یک به مدت 4 ساعت و در سه روز متوالی و در مرحلۀ پیشرفته نیز مؤلفین، کارگاه پیشرفته را در مدت مشابه اجرا خواهند کرد. در مرحلۀ عملی نیز که به مدت سه روز برگزار خواهد شد برخی از اساتیدی که در اجرای برنامۀ فبک در کلاس درس تجربه و تبحر دارند به اجرای عملی کارگاه خواهند پرداخت، فیلمهایی از اجراهای مربیان فبک تحلیل و بررسی خواهد شد و شرکتکنندگان به طور زنده شاهد اجرای حلقۀ کندوکاو فلسفی با کودکان در سنین مختلف خواهند بود. همچنین برخی از شرکتکنندگان نیز در حلقههای کندوکاو فلسفی تسهیلگری خواهند کرد و اجرای آنها توسط اساتید و سایر مربیان تحلیل و بررسی خواهد شد. پس از آن هر یک از اساتید در راس گروههای 6- 7 نفره به نظارت فعالیت عملی مربیان خواهند پرداخت. شایان ذکر است که گواهی مربیگری گروه فبک تنها به شرکتکنندگانی اعطا خواهد شد که پس از حضور در سه دورۀ مقدماتی، تکمیلی و عملی، بتوانند آزمونهای نظری و عملی مربیگری فلسفه برای کودکان را با موفقیت پشت سر بگذارند.
سرفصل ها و محتوای دوره آموزشی :
تمرین استدلال در حلقه و تمرین مغالطات در حلقه ( دکتر حامد صفایی پور )
ارزشیابی در فبک، بررسی انتقادات وارده بر فبک ( دکتر روح الله کریمی و دکتر سعید ناجی )
جایگاه تفکر انتقادی در حلقه کندوکاو (دکتر سعید ناجی )
اجرای حلقه کندوکاو فلسفی با داستان (دکتر سعید ناجی )
اجرا حلقه با استفاده از ابزارهای غیر داستانی (دکتر مهرنوش هدایتی )
اجرای حلقه کندوکاو مراقبتی و نقد مراقبتی (دکتر مهرنوش هدایتی )
اجرای حلقه کندوکاو علمی (دکتر حسین شیخ رضایی )
فلسفه در برنامه فبک (دکتر روح الله کریمی)
اجرای حلقه کندوکاو اخلاقی با داستان (دکتر روح الله کریمی)
با هدف کسب مهارتهای تسهیلگری(مربیگری) برنامه فلسفه برای کودکان
مخصوص شرکت کنندگان در کارگاه آموزشی تربیت مربی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (دوره مقدماتی) می باشد.
شرکت در این دوره برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی بلامانع است.
به شرکت کنندگان گواهینامه معتبر داده خواهد شد که ارزش علمی و اداری دارد. این گواهینامه قابل ترجمه و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
تلفن مشاوره و ثبت نام ( در ساعت اداری ) : 88624485 سرکار خانم عبدالهی
نشانی: تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)- پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
مرکز آموزشهای آزاد تخصصی علوم انسانی
عنوان | ساعت شروع | ساعت پایان |
---|---|---|
تمرین استدلال در حلقه و تمرین مغالطات در حلقه | ۰۹:۰۰ قبلازظهر | ۱۱:۰۰ قبلازظهر |
تمرین استدلال در حلقه و تمرین مغالطات در حلقه | ۱۱:۰۰ قبلازظهر | ۰۱:۰۰ بعدازظهر |
ارزشیابی در فبک، بررسی انتقادات وارده بر فبک | ۰۲:۰۰ بعدازظهر | ۰۴:۰۰ بعدازظهر |
ارزشیابی در فبک، بررسی انتقادات وارده بر فبک | ۰۴:۰۰ بعدازظهر | ۰۶:۰۰ بعدازظهر |
عنوان | ساعت شروع | ساعت پایان |
---|---|---|
جایگاه تفکر انتقادی در حلقه کندوکاو | ۰۹:۰۰ قبلازظهر | ۱۱:۰۰ قبلازظهر |
اجرای حلقه کندوکاو فلسفی با داستان | ۱۱:۰۰ قبلازظهر | ۰۱:۰۰ بعدازظهر |
اجرا حلقه با استفاده از ابزارهای غیر داستانی | ۰۲:۰۰ بعدازظهر | ۰۴:۰۰ بعدازظهر |
اجرای حلقه کندوکاو مراقبتی و نقد مراقبتی | ۰۴:۰۰ بعدازظهر | ۰۶:۰۰ بعدازظهر |
عنوان | ساعت شروع | ساعت پایان |
---|---|---|
اجرای حلقه کندوکاو علمی | ۰۹:۰۰ قبلازظهر | ۱۱:۰۰ قبلازظهر |
اجرای حلقه کندوکاو علمی | ۱۱:۰۰ قبلازظهر | ۰۱:۰۰ بعدازظهر |
فلسفه در برنامه فبک | ۰۲:۰۰ بعدازظهر | ۰۴:۰۰ بعدازظهر |
اجرای حلقه کندوکاو اخلاقی با داستان | ۰۴:۰۰ بعدازظهر | ۰۶:۰۰ بعدازظهر |