تربیت مربی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (دوره تکمیلی)

 

گروه پژوهشی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (فبک) پژوهشکده اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می کند:

کارگاه آموزشی تربیت مربی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (دوره تکمیلی)

دکتر مهرنوش هدایتی، دکتر روح‌الله کریمی، دکتر سعید ناجی، دکتر حامد صفایی‌پور و دکتر حسین شیخ رضایی

برخی به اشتباه گمان کرده‌اند که نقش مربی در برنامه فلسفه برای کودکان، مبصری کلاس است. اما این تصور نادرست و خام است. اینکه معلم در حلقۀ کندوکاو فلسفی در کنار دانش‌آموزان می‌نشیند و قرار نیست از موضع همه‌چیز‌دان با دانش‌آموزانش سخن بگوید به معنای مساوی بودن نقش او و دانش‌آموزان کلاسش نیست. معلمی برنامه فلسفه برای کودکان امری سهل و ممتنع است. در ابتدا ممکن است ساده به نظر برسد، اما معلم هر چه دقیق‌تر و مسوولانه‌تر بخواهد آن را انجام دهد، بیشتر به ظرایف و دشواری‌های آن اگاه می‌شود. در کلاس درس، این آموزگار است که با هدایت درست مباحث کلاسی، احتمال رشد آگاهی فلسفی کودکان را تضمین می‌کند. این آموزگار است که می‏تواند مضامین هر ‌یک ‌از فصل‏ها در داستان‏های فلسفی را استخراج کند. اوست که می‏تواند مضامینی را مطرح کند که دانش‏آموزان در کلاس‏ درس از تشخیص آن عاجز هستند. اوست که می‏تواند مضامین فلسفی را به تجارب روزمرۀ کودکان مرتبط کند. اوست که می‏تواند با رفتار روزانۀ خود نشان دهد که فلسفه چگونه می‏تواند در زندگی کنونی فرد تفاوت ایجاد کند و چگونه می‏تواند افق‏هایی را بگشاید که هر روز ما را بامعناتر کند. این آموزگار است که می‏تواند از طریق پرسش کردن، امکان نگرش‏هایی متفاوت با هدف بزرگتر‏ کردن افق‏های دید دانش‏آموزان را فراهم کند. معلم است که باید به دانش‌آموزان کمک ‏کند دربارۀ مفروضات زیربنایی نظرات خود، پیامدهای آنها و دلایل زیربنایی‌شان بیندیشند و پرسش کنند و شیوه‏های رسیدن به پاسخ‏های جامع‏تر و منسجم‌تر را با آنها تمرین کند. معلمی می‌تواند مهارت‌های تفکر عمیق و دقیق را به دانش‌آموزان خود یاد دهد که خود بر این مهارت‌ها تسلط داشته باشد، همان‌گونه که فقط یک شناگر بلد می‌تواند به نابلد شنا یاد دهد.

گروه فبک طی سال‌های گذشته در راستای رسالت خود که ترویج علمی و عملی برنامه فلسفه برای کودکان در سطح کشور بر مبنای نظریه‌های بنیادین و به شیوۀ بومی است، هر ساله کارگاه‌های تربیت مربی را در سه دورۀ مقدماتی و پیشرفته و عملی برگزار می‌کند که با استقبال شایان توجه مخاطبین نیز روبرو شده است. این کارگاه‌ها طی سال‌ها تجربه همواره از نظر کیفی مسیر ارتقا را طی نموده و خصوصا با تدوین درس‌نامه‌های 12 گانه تربیت مربی که برای نخستین بار در ایران تدوین شد، بیش از پیش شکل منحصر به فرد و منسجم‌تری به خود گرفته است. در مرحلۀ مقدماتی مؤلفین درسنامه‌ها، هر یک به مدت 4 ساعت و در سه روز متوالی و در مرحلۀ پیشرفته نیز مؤلفین، کارگاه پیشرفته را در مدت مشابه اجرا خواهند کرد. در مرحلۀ عملی نیز که به مدت سه روز برگزار خواهد شد برخی از اساتیدی که در اجرای برنامۀ فبک در کلاس درس تجربه و تبحر دارند به اجرای عملی کارگاه خواهند پرداخت، فیلمهایی از اجراهای مربیان فبک تحلیل و بررسی خواهد شد و شرکت‌کنندگان به طور زنده شاهد اجرای حلقۀ کندوکاو فلسفی با کودکان در سنین مختلف خواهند بود. همچنین برخی از شرکت‌کنندگان نیز در حلقه‌های کندوکاو فلسفی تسهیلگری خواهند کرد و اجرای آنها توسط اساتید و سایر مربیان تحلیل و بررسی خواهد شد. پس از آن هر یک از اساتید در راس گروه‌های 6- 7 نفره به نظارت فعالیت عملی مربیان خواهند پرداخت. شایان ذکر است که گواهی مربیگری گروه فبک تنها به شرکت‌کنندگانی اعطا خواهد شد که پس از حضور در سه دورۀ مقدماتی، تکمیلی و عملی، بتوانند آزمون‌های نظری و عملی مربیگری فلسفه برای کودکان را با موفقیت پشت سر بگذارند.

سرفصل ها و محتوای دوره آموزشی :

تمرین استدلال در حلقه و تمرین مغالطات در حلقه ( دکتر حامد صفایی پور )

ارزشیابی در فبک، بررسی انتقادات وارده بر فبک ( دکتر روح الله کریمی و دکتر سعید ناجی )

جایگاه تفکر انتقادی در حلقه کندوکاو (دکتر سعید ناجی )

اجرای حلقه کندوکاو فلسفی با داستان (دکتر سعید ناجی )

اجرا حلقه با استفاده از ابزارهای غیر داستانی (دکتر مهرنوش هدایتی )

اجرای حلقه کندوکاو مراقبتی و نقد مراقبتی (دکتر مهرنوش هدایتی )

اجرای حلقه کندوکاو علمی (دکتر حسین شیخ رضایی )

فلسفه در برنامه فبک (دکتر روح الله کریمی)

اجرای حلقه کندوکاو اخلاقی با داستان (دکتر روح الله کریمی)

با هدف کسب مهارتهای تسهیلگری(مربیگری) برنامه فلسفه برای کودکان

مخصوص شرکت کنندگان در کارگاه آموزشی تربیت مربی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (دوره مقدماتی) می باشد.

شرکت در این دوره برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی بلامانع است.

به شرکت کنندگان گواهینامه معتبر داده خواهد شد که ارزش علمی و اداری دارد. این گواهینامه قابل ترجمه و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

تلفن مشاوره و ثبت نام ( در ساعت اداری ) : 88624485 سرکار خانم عبدالهی

نشانی: تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)- پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

کانال تلگرام مرکز :  @ihcsoe

مرکز آموزش‌های آزاد تخصصی علوم انسانی

 

عنوانساعت شروعساعت پایان
تمرین استدلال در حلقه و تمرین مغالطات در حلقه۰۹:۰۰ قبل‌ازظهر۱۱:۰۰ قبل‌ازظهر
تمرین استدلال در حلقه و تمرین مغالطات در حلقه۱۱:۰۰ قبل‌ازظهر۰۱:۰۰ بعدازظهر
ارزشیابی در فبک، بررسی انتقادات وارده بر فبک۰۲:۰۰ بعدازظهر۰۴:۰۰ بعدازظهر
ارزشیابی در فبک، بررسی انتقادات وارده بر فبک۰۴:۰۰ بعدازظهر۰۶:۰۰ بعدازظهر
عنوانساعت شروعساعت پایان
جایگاه تفکر انتقادی در حلقه کندوکاو۰۹:۰۰ قبل‌ازظهر۱۱:۰۰ قبل‌ازظهر
اجرای حلقه کندوکاو فلسفی با داستان۱۱:۰۰ قبل‌ازظهر۰۱:۰۰ بعدازظهر
اجرا حلقه با استفاده از ابزارهای غیر داستانی۰۲:۰۰ بعدازظهر۰۴:۰۰ بعدازظهر
اجرای حلقه کندوکاو مراقبتی و نقد مراقبتی۰۴:۰۰ بعدازظهر۰۶:۰۰ بعدازظهر
عنوانساعت شروعساعت پایان
اجرای حلقه کندوکاو علمی۰۹:۰۰ قبل‌ازظهر۱۱:۰۰ قبل‌ازظهر
اجرای حلقه کندوکاو علمی۱۱:۰۰ قبل‌ازظهر۰۱:۰۰ بعدازظهر
فلسفه در برنامه فبک۰۲:۰۰ بعدازظهر۰۴:۰۰ بعدازظهر
اجرای حلقه کندوکاو اخلاقی با داستان۰۴:۰۰ بعدازظهر۰۶:۰۰ بعدازظهر

مکان : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

تاریخ : از ۲۲ آذر ۱۳۹۶ تا ۲۴ آذر ۱۳۹۶

تاریخ ثبت نام : از ۰۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰:۰۰ تا ۱۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰:۰۰

طول دوره : ۲۴ ساعت ( ۱۲جلسه ۲ساعته ) ۳ روز

ظرفیت کل : ۳۲


تعداد بازدید:۳۱۲۷