گزارش نویسی علمی برای رسانه ها
دوره آموزشی «کارگاه آموزشی گزارش نویسی علمی برای رسانه» توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تاریخ 12 تیر ماه 1401 بصورت مجازی برگزار میشود.
دوره آموزشی «ارتباطات و روزنامه نگاری علم و فناوری» در راستای آموزش و ارتقای اصول و فنون تخصصی ارتباطگری و روزنامه نگاری علم و فناوری با هدف تربیت و پرورش روزنامه نگاران و ارتباطگران متخصص، حرفه ای و تحلیل گر برگزار می شود.
این دوره در قالب 9 کارگاه تخصصی اجرا خواهد شد. که کارگاه دوم با موضوع «گزارش نویسی علمی برای رسانه ها» برگزار می شود.
"در روزگاری که آوار خبر در سپهر رسانهای جدید، مخاطب را در شناخت واقعیت و انتخاب راستیها و حذف ناراستیها دچار سرگیجه کرده است، گزارش در جایگاه ژانر برتر روزنامهنگاری حرفهای میتواند در خدمت معرفتشناسی و ارتقای هوشیاری اجتماعی باشد، به بازکاوی لایه پنهانشده حقیقت بپردازد و تا عمق پدیدهها و رویدادها نفوذ کند." (دکتر محمد مهدی فرقانی)
خبر، به دلیل چارچوبها و قالبهای مرسوم خود نمیتواند همواره پاسخگوی انتظار و نیازهای دیگران باشد و جوانب مختلف یک رویداد را به تفصیل بیان کند. گاهی وقایعی رخ میدهد یا فرایندهایی در جامعه جریان دارد که نیازمند تشریح، تبیین، توصیف و روشنگری است و باید از نقد و بررسی دیدگاههای گوناگون بیامیزد تا آنچه که روی داده یا روندهای جاری، به وضوح برای مخاطبان تشریح شود.گزارش در حقیقت عهدهدار چنین وظیفهای است و با عبور دادن مخاطبان از لایه سطحی رویداد و شکافتن زوایای تاریک و مبهم یک فرآیند، واقعیات را به شکل ملموس و عینی، آشکار میسازد.
گزارش به دلیل ویژگیهایی که دارد، پیوند عمیقتری با خواننده و شنونده برقرار میکند و تأثیر آن نیز ماندنیتر و گستردهتر است. در واقع خبرنگار با استفاده از گزارشدامنه اثرگذاری خود را وسعت میبخشد و علاوه بر پرداختن به رویدادهای علمی،اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، هنری و ورزشی، فرآیندها و روندها را مورد توجه قرار میدهد و میتواند فرآیندهایی را در رسانههای جمعی مطرح کند و از آنها موضوعاتی رسانهای بسازد
سرفصلها و محتوای دوره آموزشی:
- کارکردها و تعاریف گزارش و گزارشگر
- انواع گزارش خبری
- گزارش های تحقیقی
- تفاوت گزارش با برخی دیگر از شیوههای نوشتن
- اجزای گزارش
- مراحل عملى تهیه گزارش
- الگوهای ساختاری گزارش
- سبکهای مختلف گزارش نویسی
- لیدنویسی در گزارش
- تیترزنی در گزارش
با هدف افزایش دانش نظری در مورد مبانی فلسفی ـ نظری و چشم اندازها و توسعه دانش ارتباطات و نویسندگی علمی
و ارتقای مهارت عملی در تولید و توزیع محتوای تخصصی و عمومی در حوزه علم و فناوری برای نهادهای آموزش غیررسمی، ترویجی، روابط عمومیها و رسانه های جمعی و اجتماعی
بازآموزی، تقویت و توانمندسازی: به روزرسانی و تقویت مهارتهای حرفهای روزنامه نگاران و علاقه مندان به اشتغال در نهادهای آموزش غیررسمی، ترویجی، روابط عمومیها و رسانه های آنلاین، چاپی و دیداری و شنیداری
شرکت در این دوره برای چه کسانی مفید است؟
(1)روزنامه نگاران و ارتباط گران علم و فناوری در رسانه های جمعی و اجتماعی
(2)ارتباطگران، تسهیلگران، مروجان و آموزشدهندگان علوم
(3) دانشجویان رشته های روزنامه نگاری و روابط عمومی
(4) متخصصات ارتباطات و روابط عمومی در سازمان های علمی و اجرایی کشور
(5) متخصصان علم و فناوری در سازمان های علمی و اجرایی کشور
(6) علاقه مندان آزاد به روزنامه نگاری علم
شرکت در این دوره برای دانشجویان، پژوهشگران و برای تمامی متخصصان و علاقهمندان علوم انسانی مفید است.
مدت زمان دوره : 4 ساعت ( 2 جلسه 2 ساعته) 1 روز
زمان برگزاری: روز یکشنبه، ساعت 9 تا 13 تاریخ برگزاری: 12 تیر ماه 1401
با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه
کانال سروش مرکز: sapp.ir/tamihcs
مشاوره: 88624485
در صورت نیاز به شماره 09036200266 پیام بدهید
تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)
مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش های علوم انسانی