خبرنویسی علمی برای رسانه
دوره آموزشی «کارگاه آموزشی خبرنویسی علمی برای رسانه» توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تاریخ 7 تیر ماه 1401 بصورت مجازی برگزار میشود.
دوره آموزشی «ارتباطات و روزنامه نگاری علم و فناوری» در راستای آموزش و ارتقای اصول و فنون تخصصی ارتباطگری و روزنامه نگاری علم و فناوری با هدف تربیت و پرورش روزنامه نگاران و ارتباطگران متخصص، حرفه ای و تحلیل گر برگزار می شود.
این دوره در قالب 9 کارگاه تخصصی اجرا خواهد شد. که کارگاه دوم با موضوع «خبرنویسی علمی برای رسانه» برگزار می شود.
نگارش و تنظیم اخبار، یکی از مهم ترین مراحل کار در رسانه ها است که به مهارت های ویژه ای از جمله تسلط بر موضوع خبر، آشنایی با فنون خبر، تند نویسی، درست نویسی، ساده نویسی، روان نویسی، خلاصه نویسی، به گزینی کلمه ها و عبارت ها، گزینش مناسب اطلاعات، تعیین حجم مناسبِ اطلاعات، نوشتن آمار و ارقام و... نیازمند است.
همزمان با توسعه علمی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی جوامع و افزایش روزافزون نیازهای خبری مخاطبان، شیوه های اطلاع رسانی نیز تغییر یافته و پیشرفت ارتباطات جمعی و ظهور انواع سبک ها و تکنیک ها به تحولات جدی در حوزه خبررسانی منجر شده است. در نتیجه امروزه رسانه موفق رسانه ای است که از انعطاف، قابلیت و قدرت لازم برای ارایه اخبار به زبان مخاطبان گوناگون برخوردار باشد. طبیعتاً شیوه خبررسانی و خبرنویسی هم مدرن و منطبق با فضاهای جدید رسانه ای شده است. در این میان نباید فراموش کنیم که برای آشنایی با خبرنویسیِ مدرن، شناخت خبرنویسیِ سنّتی یک ضرورت است و می بایست قوتها و ضعفهای خبرنویسی کلاسیک رو بشناسیم. بنابراین آشنایی با خبرنویسی کلاسیک در اولویت قرار دارد .در این کارگاه هم ضمن مرور ارکان و اجزای خبرنویسی کلاسیک به مصادیق جدید خبر می پردازیم.
سرفصلها و محتوای دوره آموزشی:
- آشنایی با خبر
- ویژگی ها و مهارت های خبرنگاری
- مراحل خبرنویسی
- خبرنویسی برای رسانه های مختلف
- خبرنویسی و اصول نوشتن خبر
- عناصر خبر
- ارزش های خبری
- سبک های خبری
- اجزای تیتر و تیتر زنی
- لید
- منابع خبری
- دروازه بانی خبر
- تفاوت سخت خبر ونرم خبر
- خبر الکترونیک و کاربرد اینترنت در روزنامهنگاری
با هدف افزایش دانش نظری در مورد مبانی فلسفی ـ نظری و چشم اندازها و توسعه دانش ارتباطات و نویسندگی علمی
و ارتقای مهارت عملی در تولید و توزیع محتوای تخصصی و عمومی در حوزه علم و فناوری برای نهادهای آموزش غیررسمی، ترویجی، روابط عمومیها و رسانه های جمعی و اجتماعی
بازآموزی، تقویت و توانمندسازی: به روزرسانی و تقویت مهارتهای حرفهای روزنامه نگاران و علاقه مندان به اشتغال در نهادهای آموزش غیررسمی، ترویجی، روابط عمومیها و رسانه های آنلاین، چاپی و دیداری و شنیداری
شرکت در این دوره برای چه کسانی مفید است؟
(1)روزنامه نگاران و ارتباط گران علم و فناوری در رسانه های جمعی و اجتماعی
(2)ارتباطگران، تسهیلگران، مروجان و آموزشدهندگان علوم
(3) دانشجویان رشته های روزنامه نگاری و روابط عمومی
(4) متخصصات ارتباطات و روابط عمومی در سازمان های علمی و اجرایی کشور
(5) متخصصان علم و فناوری در سازمان های علمی و اجرایی کشور
(6) علاقه مندان آزاد به روزنامه نگاری علم
شرکت در این دوره برای دانشجویان، پژوهشگران و برای تمامی متخصصان و علاقهمندان علوم انسانی مفید است.
مدت زمان دوره : 4 ساعت ( 2 جلسه 2 ساعته) 1 روز
زمان برگزاری: روز سه شنبه، ساعت 9 تا 13 تاریخ برگزاری: 7 تیرماه 1401
با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه
کانال سروش مرکز: sapp.ir/tamihcs
مشاوره: 88624485
در صورت نیاز به شماره 09036200266 پیام بدهید
تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)
مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش های علوم انسانی