مبانی مطالعات سکه‌شناختی

دوره آموزشی «کارگاه مبانی مطالعات سکه‌شناختی» توسط پژوهشکده تاریخ ایران پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تاریخ 14 تیر ماه 1401 بصورت مجازی برگزار می‌شود.

سکه‌ها ازجمله مدارک تاریخی به شمار می روند که به رغم دیگر آثار باستانی و تاریخی چون چوب، پارچه، چرم و کاغذ که به مرور از بین می‌روند، به سبب ساخته شدن از فلزاتی چون طلا، نقره و آلیاژهایی با ماندگاری بالا، از ویژگی مقاومت در برابر تغییرات محیط برخوردارند و بدین ترتیب، گذشت زمان فاقد تاثیر مخرب بر این مستندات تاریخی است. ضرب سکه‌ها در حجم زیاد در قرون گذشته نیز ویژگی دیگری است که دسترسی به آنها را در گستره‌ای درخور توجه، میسر می‌کند. از اینرو، در مقایسه با دیگر مستندات تاریخی مجموعه درخور توجهی از سکه‌ها در دست است که به واسطه‌ی کیفیت مناسبشان، اطلاعات دقیق و ارزشمندی را در اختیار پژوهشگر قرار می‌دهند. اطلاعاتی درخصوص وزن،‌ ارزش و قدرت مالی سکه‌ها، نظام پولی، گستره‌ی استفاده و گردش سکه‌ها، از نخستین مطالبی است که می‌توان از سکه‌ها کسب کرد. پراکندگی جغرافیایی سکه‌ها و اسامی ضراب‌خانه‌های آنها که بر روی سکه‌ها نقش بسته است، اطلاعات ارزشمندی از حوزه اقتدار سیاسی و اقتصادی افراد یا حکومت‌های عامل ضرب سکه را در بر دارد و بدین ترتیب، در برخی موارد، سکه‌ها تنها منابع دست اولی به شمار می‌روند که از حضور سیاسییا نفوذ اقتصادی فرد یا حکومتی در منطقه‌ یا زمان خاص حکایت می‌کنند. به علاوه، این مستندات تاریخی اطلاعات ارزشمندی از وضعیت اجتماعی، فرهنگی، دینی و سیاسی دوران ضرب آنها را ارائه می‌کنند. درواقع، آن هنگام که تصاویر و متن سکه‌ها از منظر مطالعات نشانه‌شناختی مد نظر قرار می‌گیرد، بررسی نشانه ها، نمادها، علائم و متن سکه ها اطلاعات ارزشمند و درخور توجهی از رویکرد سیاسی، اندیشه دینی و مذهبی و ارزش‌های فرهنگی زمان ضرب سکه را در اختیار پژوهشگر قرار می‌دهد. به دیگر سخن، سکه‌ها گذشته از این که به عنوان ابزار داد و ستد مورد استفاده بودند، کتیبه‌ای کوچک محسوب می‌شدند که به علت سهولت در حمل و نقل، دسترسی آسان و امکان انتشار، رسانه دیداری مناسب و فراگیر برای معرفی، تبلیغ و انتقال پیام به شمار می‌رفتند. با توجه به پیشینه و تقدم ایران در ضرب سکه در تاریخ جهان و مجموعه‌های ارزشمند از سکه‌های ایران که در موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی نگهداری می‌شود، سکه‌شناسی به عنوان حوزه‌ دانشی مکمل مطالعات تاریخی، در بازشناسی مباحث مبهم و نکات تاریک تاریخ ایران نقش مهّمی را ایفا می‌کند. از اینرو، آشنایی با روش‌ها و اصول مطالعات سکه‌شناسی، می‌تواند زمینه‌ساز ارائه نظرات علمی و نو در مطالعات تاریخ ایران قلمداد شود.

علاوه بر جمع کثیری از مخاطبان عام که به واسطه‌ علاقه‌ی فردی به مطالعات سکه‌شناختی روی آورده‌اند، بررسی مقالات و پژوهش‌های سال‌های اخیر، مبین توجه دانشجویان و پژوهشگران به حوزه‌ی دانشی سکه‌شناسی است. این امر در حالی است که بیشتر این آثار به واسطه‌ی فقدان آشنایی و مهارت لازم به این دانش، با کاستی‌هایی همراه است. از اینرو، برگزاری کارگاه تخصصی و علمی می‌تواند در تکمیل و اصلاح اطلاعات پژوهشگران علاقه‌مند به دانش سکه‌شناسی نقش مهّمی ایفا نماید.

فایل پوستر

سرفصل‌ها و محتوای دوره آموزشی:

معرفی دانش سکه‌شناسی و کاربرد آن در پژوهش‌های تاریخی

آشنایی با مبانی دانش سکه‌شناسی

بازشناسی نمونه‌هایی از سکه‌ها و کاربرد تحلیلی آنها

با هدف افزایش دانش نظری و آشنایی با اصول و مبانی مطالعات سکه‌شناسی

و ارتقای مهارت عملی در شناسایی و بازخوانی سکه‌ها

بازآموزی، تقویت و توانمندسازی کاربردی‌سازی مطالعات سکه‌شناختی در پژوهش‌های تاریخی، باستان‌شناختی و هنری

شرکت در این دوره برای چه کسانی مفید است؟

شرکت دراین دوره برای دانشجویان، پژوهشگران حوزه‌های دانشی تاریخ، موزه داران و برای تمامی متخصصان وعلاقمندان به مطالعات سکه‌شناختی و علوم انسانی مفیداست.

مدت زمان دوره : 4ساعت ( 1جلسه4ساعته ) 1روز

زمان برگزاری: روز سه شنبه، ساعت9 تا 13              تاریخ برگزاری:14 تیر ماه  1401

با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه

کانال سروش مرکز:sapp.ir/tamihcs

مشاوره: 88624485

در صورت نیاز به شماره 09036200266 پیام بدهید

تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکترصادق آئینه وند (64 غربی)

مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش های علوم انسانی

به دلیل اتمام دوره ، امکان ثبت نام وجود ندارد.


مکان : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی(آنلاین)

تاریخ : از ۱۴ تیر ۱۴۰۱ تا ۱۴ تیر ۱۴۰۱

تاریخ ثبت نام : از ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۸ تا ۱۴ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۸:۰۸

طول دوره : ۴ ساعت ( ۱ جلسه ۴ ساعته ) ۱ روز

ظرفیت کل : بدون محدودیت


تعداد بازدید:۱۴۱۵