تجزیه و تحلیل داده ها: کدگذاری داده های پژوهش کیفی

دوره آموزشی «کارگاه آشنایی تجزیه و تحلیل داده ها: کدگذاری داده های پژوهش کیفی» توسط پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تاریخ 29 فروردین ماه 1401 بصورت مجازی برگزار می‌شود.

هر پژوهشگری که آرزو دارد در تحلیل کیفی کارآمد شود، ‌باید بیاموزد چگونه خوب و روان کدگذاری کند. شایستگی پژوهش کیفی تا اندازه زیادی ریشه در شایستگی پژوهشگر در کدگذاری دارد (استراوس،‌ 1987:‌ 27).

اهمیت و شیوه اجرای پژوهش کیفی و به ویژه «کدگذاری»، بر پژوهشگران و دانشجویان این حوزه پوشیده نیست. «کدگذاری»،  بخشی از فرایند پژوهش کیفی است. مفهوم پردازی از داده‌ها اولین قدم در تجزیه و تحلیل به شمار می‌رود. در پژوهش های کیفی،‌ یافته‌ها ممکن است شامل متن نوشته شده مصاحبه ها،‌ یادداشت‌های میدانی مربوط به مشاهده‌های مشارکتی،‌ عکس‌ها، ‌فیلم‌ها،‌ مطالب سایت‌های اینترنتی،‌ مطالب روزنامه‌ها و مجله‌ها، ‌اسناد و ... باشد. در دور اول کدگذاری یافته‌های کیفی،‌ مقداری از یافته‌ها که باید تحلیل شود،‌ ممکن است شامل صرفاً یک کلمه،‌ یک بند، ‌یک صفحه کامل یا مجموعه‌ای از تصاویر باشد. در دور دوم فرایند کدگذاری،‌ بخشی از متن که باید تحلیل شود،‌ ممکن است دقیقا شامل همان واحدهایی باشد که در دور اول کدگذاری شده و همچنین ممکن است تکه‌های طولانی‌تری از متن،‌ یادداشت‌های تحلیلی درباره یافته ها‌ و حتی صورت‌بندی دوباره ای از کدهایی باشد که تا این مرحله بسط یافته است.

«کد گذاری» دقیق، مستلزم وقت، مطالعه و تجربه علمی بسیار است. در این درسگفتار، تلاش می شود تا موارد پیش گفته در فرایند انجام پژوهش کیفی، به صورت کاربردی و  ساده  ارائه گردد. تا دانش‌پژوهانی که کمتر تجربه انجام پژوهش‌های کیفی را داشته اند با بکارگیری آن به نتایج دقیق‌تری دست یابند.

فایل پوستر

سرفصل‌ها و محتوای دوره آموزشی:

ضرورت تحقیق کیفی

انواع راهبردهای کیفی (روایت پژوهی، پدیدار شناسی، نظریه زمینه ای، مطالعه موردی، ‌قوم نگاری)

روش‌های جمع آوری داده های کیفی

مدیریت داده های کیفی

فرایند گام به گام تحلیل

کدگذاری و مقوله بندی

تفاوت کدها و مضامین

انواع روش های دور اول کدگذاری (کدگذاری انتسابی،‌کل نگر،‌توصیفی،‌ فرایندی و ...)

انواع روش های دور دوم کدگذاری (کدگذاری محوری، ‌نظری، ‌الگویی، ‌التقاطی و ...)

تفاوت کدگذاری دستی و کدگذاری با نرم افزار مکس کیو دی ای MAXQDA

با هدف افزایش دانش نظری در در حوزه تحلیل داده ها در پژوهش کیفی

ارتقای مهارت عملی در انجام فرایند «کد گذاری»در پژوهش های کیفی

بازآموزی، تقویت و توانمندسازی در تحلیل داده های پژوهشکیفی

آموزش علمی و نظری همراه با تمرین عملی و کارگاهی

شرکت در این دوره برای چه کسانی مفید است؟

شرکت در این دوره برای دانشجویان، پژوهشگران و برای تمامی متخصصان و علاقه‌مندان علوم انسانی مفید است.

شرکت در این دوره آموزشی به دانش‌پذیرانی که علاقه‌مند به فراگیری کار با نرم افزار مکس کیو دی اِی هستند، ‌توصیه می شود.

از آنجا که کارگاه با کار عملی همراه است، علاقه‌مندان می‌بایست رایانه شخصی به‌همراه داشته باشند.

*

مدت زمان دوره : 4 ساعت ( 2 جلسه 2 ساعته ) 1 روز

زمان برگزاری: روز دوشنبه ساعت 14تا18                           تاریخ برگزاری: 29 فروردین ماه 1401

با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه

سروش: sapp.ir/tamihcs

مشاوره: 88624485

در صورت نیاز به شماره 09036200266 پیام بدهید

تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)

مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش های علوم انسانی

به دلیل اتمام دوره ، امکان ثبت نام وجود ندارد.


مکان : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی(آنلاین)

تاریخ : از ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ تا ۲۹ فروردین ۱۴۰۱

تاریخ ثبت نام : از ۰۳ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۴ تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۴

طول دوره : ۴ ساعت ( ۱ جلسه ۴ ساعته ) ۱ روز

ظرفیت کل : بدون محدودیت


تعداد بازدید:۱۸۴۳