آینده پژوهی و تاریخ: کارگاه دوم: از «تاریخ پژوهیِ» علوم انسانی تا «آینده پژوهیِ» علوم انسانی (مقدمه ای فلسفی- علم شناختی)

دوره آموزشی «کارگاه از «تاریخ پژوهیِ» علوم انسانی تا «آینده پژوهیِ» علوم انسانی (مقدمه ای فلسفی- علم شناختی)» توسط پژوهشکده تاریخ ایران پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تاریخ 21 دی ماه 1400 بصورت مجازی برگزار می‌شود.

از آنجا که خاستگاه طرح علوم انسانی – اجتماعی جدید، فرهنگ غرب است طبیعی است که نخستین تأملات فلسفی مدون در باب علوم انسانی هم در زبان های اروپایی شکل گرفته باشد. هر چند می توان از خاستگاه‌های مباحث فلسفه علوم انسانی در یونان باستان، قرون وسطی و دوره جدید غرب هم سخن گفت اما واقعیت آن است که عمده مباحث مربوط به این حوزه از قرن نوزدهم به این سو مطرح شده است. معمولا جریان های عمده معاصر فلسفه علوم انسانی – اجتماعی در دو شاخه کلان فلسفه های علوم انسانیِ تحلیلی و قاره ای طبقه بندی می‌شوند. نخستین مفهوم پردازی ها در این حوزه فلسفی عمدتاً پیرامون پرسش هایی شکل گرفته که برای فلاسفه تحلیلی (عمدتاً انگلیسی – آمریکایی) جاذبه دارند. این پرسش‌ها عمدتاً ناظر به مناسبات علوم طبیعی و اجتماعی و دشواری‌های ناشی از مطالعه جامعه انسانی به مثابه موضوع پژوهش علمی می‌پردازند. در سنت قاره‌ای مطالعات بنیادی علوم انسانی با طیفی از رویکردها مواجه‌ایم که از رئالیسم انتقادی تا نظریه پارادایم های کوهن و آنارشیسم معرفتی فایرابند از سویی و مطالعات جامعه شناختی علم در مکتب ادینبورا و استدلال های پساساختارگرایی و پست مدرنیستی و هرمنوتیکی و مطالعات آینده پژوهانه علوم انسانی، با همه تنوعی که می‌توان در آن سراغ گرفت مواجه‌ایم . مطالعات علم در ایران عمدتا ناظر به علم شناسی تحلیلی و ناظر به سنت علوم تجربی بوده و کمتر از دستاوردهای سنت قاره‌ای و ناظر به تاریخ علوم انسانی بهره برده‌اند. این کارگاه درصدد تقویت این نگاه دوم است و در زبان فارسی کارگاه، نشست، اثری یا مقاله ای مستقل با این عنوان تاکنون منتشر نشده است.

فایل پوستر

سرفصل‌ها و محتوای دوره آموزشی:

سنت های علم شناسی ( نگاه تاریخی)

ماهیت علوم انسانی و رویکردهای جدید در فلسفه علوم انسانی با تاکید بر آینده پژوهی (مناسبات تفکر و تاریخمندی)

با هدف افزایش دانش نظری و فهم فلسفی – تاریخی از علوم انسانی

و ارتقای مهارت عملی نقادی و تحلیل مبانی و لوازم رویکردها به علوم انسانی

شرکت در این دوره برای چه کسانی مفید است؟

شرکت در این دوره برای دانشجویان، پژوهشگران حوزه فلسفه، تاریخ، علوم اجتماعی و برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی مفید است.

مدت زمان دوره : 4 ساعت ( 2 جلسه 2 ساعته ) 1 روز

زمان برگزاری: روز سه شنبه، ساعت 9تا 13       تاریخ برگزاری: 21 دی ماه 1400

با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه

کانال سروش مرکز:     sapp.ir/tamihcs

مشاوره: 88624485

در صورت نیاز به شماره 09036200266 پیام بدهید

تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)

مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش های علوم انسانی

به دلیل اتمام دوره ، امکان ثبت نام وجود ندارد.


مکان : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی(آنلاین)

تاریخ : از ۲۱ دی ۱۴۰۰ تا ۲۱ دی ۱۴۰۰

تاریخ ثبت نام : از ۰۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۷ تا ۲۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۸:۴۷

طول دوره : ۴ ساعت ( ۲ جلسه ۲ ساعته ) ۱ روز

ظرفیت کل : بدون محدودیت


تعداد بازدید:۱۵۳۵