زبان و زبانشناسی
دوره آموزشی « درسگفتار زبان و زبانشناسی» با همکاری دفتر همکاریهای علمی و بینالمللی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پژوهشکده دانشنامهنگاری پژوهشگاه، دانشگاه کابل و انجمن زبانشناسی ایران در تاریخ 15 فروردین ماه 1400 بصورت مجازی برگزار میشود.
این درسگفتار مشتمل بر 14 جلسه است. بسیاری از اساتیدی که در این دوره تدریس می نمایند شخصیت اول در آن موضوع محسوب میشوند. در این سلسله درسگفتار تلاش شده است تا موضوعات به روز در 7 حوزه متفاوت زبان شناسی در اختیار مخاطبان قرار گیرد. هر استاد در دو جلسه پیاپی به طرح مساله در موضوع تخصص خود می پردازد و در قالب مباحث نظری جدید تبیین می نماید. در طراحی این درسگفتارها تلاش شده تنوع موضوعات و ارائه آنها از سوی اساتید برجسته دانش نظری به روز و منسجمی از موضوعات مهم در زبان شناسی به مخاطب ارائه دهد.
سرفصلها و محتوای دوره آموزشی:
پیدایش و تکوین زبانشناسی پیکرهای
پیکرههای زبانی و کاربرد آنها در پژوهشهای زبانی
نظریههای ترجمه (1)
نظریههای ترجمه (2)
از زبانشناسی انتقادی تا گفتمانشناسی انتقادی
گفتمانشناسی انتقادی و کارکرد آن در نقد ترجمه
گویششناسی ادراکی: خاستگاه و سیر تحولات آن
نگرشهای زبانی از منظر جغرافیا و توسعه
ریشههای واژگانی دشوار در فارسی و پشتو با رویکرد معناشناسی تاریخی- تطبیقی(1)
ریشههای واژگانی دشوار در فارسی و پشتو با رویکرد معناشناسی تاریخی- تطبیقی(2)
ادبیات از منظر زبانشناسی شناختی (1)
ادبیات از منظر زبانشناسی شناختی (2)
با هدف افزایش دانش نظری درباره پیکره های زبانی - ترجمه - ادبیات و زبانشناسی شناختی
و ارتقای مهارت تحلیلی و روششناختی
شرکت در این دوره برای چه کسانی مفید است؟
شرکت در این دوره برای دانشجویان رشتههای زبان و ادبیات و زبانشناسی، دانشجویان رشتههای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کابل و برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی مفید است.
مدت زمان دوره : 28 ساعت ( 14 جلسه 2 ساعته ) 14 روز
زمان برگزاری: روزهای یکشنبه ، ساعت 15 تا 17 تاریخ: 15 فروردین ماه 1400
با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه
کانال سروش مرکز: sapp.ir/tamihcs
مشاوره: 88624485
در صورت نیاز به شماره 09036200266 پیام بدهید
تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)
مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش های علوم انسانی