شناخت کاربردی مفاهیم اخلاقی ـ رفتاری در نهج البلاغه

 

مرکز تحقیقات امام علی (ع) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می کند:

درسگفتار : شناخت کاربردی مفاهیم اخلاقی ـ رفتاری در نهج البلاغه

بر پایه داستانهای کوتاه، بازی و سرگرمی برای گروه سنی نوجوانان (12 تا 18 سال)

سید محمد حسینی نژاد

پژوهشگر حوزه نهج البلاغه و مولف کتاب شاقول اندیشه ـ آموزش کاربری منطق کلاسیک بر پایه داستانهای کوتاه

دوره نوجوانی حساس ترین و با اهمیت ترین دوران زندگی انسان است که معمولا بین سنین 12 تا 18 سال است. نوجوان در این مرحله با تغییراتی روبه رو است که از جمله آن رشد بی تناسب اعضا و اندامها، پرانرژی، کم حوصلگی، ناآرام بودن، دوستدار احترام به شخصیت و استقبال از راهنمایی دیگران و ... از ویژگی های این دوره است.

به لحاظ نقش موثر این گروه بر سرنوشت اجتماعی و اقتصادی ممالک، نیازهای این قشر محور برنامه ریزی های دست اندرکاران و صاحب نظران توسعه قرار گرفته است.

مهمترین نیازهای این دوره به اختصار عبارتند از:

نیاز به امنیت و کاهش اضطراب

نیاز به تعلق و پیوستگی به همسالات همجنس

نیاز به ارضای سائق های جنسی

نیاز به قابلیت و احترام

نیاز به استقلال

نیاز به مذهب و فلسفه حیات

نیاز به هدف مشخص در زندگی

نیاز به احساس هویت و شناخت خود

نیاز به کمال و خودشکوفایی

با توجه به نیازهای سنین نوجوانی علاوه بر برنامه ریزی های مسئولان در مراکز آموزشی و محیط خانواده، لازم است منبعی از آموزه های خود تربیتی ارائه گردد تا سیستم کنترلی از حمایت مستقیم به وضعیت غیر مستقیم تغییر یابد.

تربیت غیرمستقیم از روشهایی است که پیام اخلاقی مورد نظر نه با صراحت بلکه به صورتی به فرد یا گروه مورد تربیت منتقل می شود تا در عین حالی که آن شخص یا گروه، خطاب را متوجه خود احساس می کند از تحریک احتمالی احساسات و عواطف آنها و احیانا مقاومت در پذیرش آن جلوگیری می گردد. اهمیت این شیوه وقتی نمودار می شود که به کم اثر بودن روش مستقیم به ویژه در جهان امروز و نسبت به نسل نوجوان توجه داشته باشیم.

برخی مصادیق روش تربیتی غیر مستقیم:

ابهام

الگوسازی و تطبیق

عطف خطاب به مخاطب فرعی

عمل

هنر

قبول فرضی

در میان منابع دینی نهج البلاغه به عنوان منبعی ارزشمند از آموزه های اخلاقی و خودتربیتی برای نوجوانان به شمار می رود. افزون بر آن نهج البلاغه به عنوان منبعی شگرف از آموزه های اعتقادی و فکری مطرح است که می تواند نیازهای نوجوان در خصوص مذهب و فلسفه حیات، هدف مشخص در زندگی و احساس هویت و شناخت خود را برآورده کند.

سرفصل ها و محتوای دوره آموزشی :

ریشه های خشم و عصبانیت و راهکارهای کنترل آن

ارائه بازخوردهای جلسه اول و همرسانی های مورد نیاز

مدیریت امیال جنسی

ارائه بازخوردهای جلسه دوم و همرسانی های مورد نیاز

زدودن تکبر و خودبرتربینی و تقویت اعتماد به نفس

ارائه بازخوردهای جلسه سوم و همرسانی های مورد نیاز

جلوگیری از بروز حسادت و تقویت خودشکوفایی

ارائه بازخوردهای جلسه چهارم و همرسانی های مورد نیاز

مدیریت طمع و زیاده خواهی های نابجا

ارائه بازخوردهای جلسه پنجم و همرسانی های مورد نیاز

با هدف افزایش دانش نظری روش های تربیتی غیر مستقیم و آموزه های نهج البلاغه

و ارتقای مهارت عملی در به کارگیری صحیح و اصولی راهکارها با بهره گیری از نهج البلاغه

شرکت در این دوره برای مربیان و مشاوران مدارس، والدین دارای فرزند در محدوده سنی 12 تا 18 و برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی مفید است.

مدت زمان دوره : 30 ساعت ( 10 جلسه 3 ساعته ) 10 روز

زمان برگزاری: روز پنج شنبه ها، ساعت9 تا12       تاریخ: 19 اردیبهشت ماه 1398

هزینه ثبت نام: 600/000 ریال _ با تخفیف 500/000 ریال _ دانشجویان پژوهشگاه 300/000 ریال

با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه

sapp.ir/tamihcs

مشاوره: 88624485

تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)

مرکز آموزش های آزاد تخصصی علوم انسانی

 

 

 

 


مکان : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

تاریخ : از ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ تا ۲۷ تیر ۱۳۹۸

تاریخ ثبت نام : از ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰:۰۰ تا ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰:۰۰

طول دوره : ۳۰ ساعت ( ۱۰ جلسه ۳ ساعته ) ۱۰ روز

ظرفیت کل : بدون محدودیت


تعداد بازدید:۲۳۶۵