تربیت مربی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (دوره مقدماتی)

 

گروه پژوهشی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (فبک) پژوهشکده اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می کند:

کارگاه آموزشی تربیت مربی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (دوره مقدماتی)

دکتر مهرنوش هدایتی، دکتر سعید ناجی، دکتر روح‌الله کریمی، دکتر لیلا مجیدحبیبی، دکتر حسین شیخ رضایی

 

برخی به اشتباه گمان کرده‌اند که نقش مربی در برنامه فلسفه برای کودکان، مبصری کلاس است. اما این تصور نادرست و خام است. اینکه معلم در حلقه کندوکاو فلسفی در کنار دانش‌آموزان می‌نشیند و قرار نیست از موضع همه‌چیز‌دان با دانش‌آموزانش سخن بگوید به معنای مساوی بودن نقش او و دانش‌آموزان کلاسش نیست. معلمی برنامه فلسفه برای کودکان امری سهل و ممتنع است. در ابتدا ممکن است ساده به نظر برسد، اما معلم هر چه دقیق‌تر و مسوولانه‌تر بخواهد آن را انجام دهد، بیشتر به ظرایف و دشواری‌های آن اگاه می‌شود. در کلاس درس، این آموزگار است که با هدایت درست مباحث کلاسی، احتمال رشد آگاهی فلسفی کودکان را تضمین می‌کند. این آموزگار است که می‏تواند مضامین هر ‌یک ‌از فصل‏ها در داستان‏های فلسفی را استخراج کند. اوست که می‏تواند مضامینی را مطرح کند که دانش‏آموزان در کلاس‏ درس از تشخیص آن عاجز هستند. اوست که می‏تواند مضامین فلسفی را به تجارب روزمره کودکان مرتبط کند. اوست که می‏تواند با رفتار روزانه خود نشان دهد که فلسفه چگونه می‏تواند در زندگی کنونی فرد تفاوت ایجاد کند و چگونه می‏تواند افق‏هایی را بگشاید که هر روز ما را بامعناتر کند. این آموزگار است که می‏تواند از طریق پرسش کردن، امکان نگرش‏هایی متفاوت با هدف بزرگتر‏ کردن افق‏های دید دانش‏آموزان را فراهم کند. معلم است که باید به دانش‌آموزان کمک ‏کند درباره مفروضات زیربنایی نظرات خود، پیامدهای آنها و دلایل زیربنایی‌شان بیندیشند و پرسش کنند و شیوه‏های رسیدن به پاسخ‏های جامع‏تر و منسجم‌تر را با آنها تمرین کند. معلمی می‌تواند مهارت‌های تفکر عمیق و دقیق را به دانش‌آموزان خود یاد دهد که خود بر این مهارت‌ها تسلط داشته باشد، همان‌گونه که فقط یک شناگر بلد می‌تواند به نابلد شنا یاد دهد.

گروه فبک طی سال‌های گذشته در راستای رسالت خود که ترویج علمی و عملی برنامه فلسفه برای کودکان در سطح کشور بر مبنای نظریه‌های بنیادین و به شیوه بومی است، هر ساله کارگاه‌های تربیت مربی را در سه دوره مقدماتی و پیشرفته و عملی برگزار می‌کند که با استقبال شایان توجه مخاطبین نیز روبرو شده است. این کارگاه‌ها طی سال‌ها تجربه همواره از نظر کیفی مسیر ارتقا را طی نموده و خصوصا با تدوین درس‌نامه‌های 12 گانه تربیت مربی که برای نخستین بار در ایران تدوین شد، بیش از پیش شکل منحصر به فرد و منسجم‌تری به خود گرفته است. در مرحله مقدماتی شش نفر از مؤلفین درسنامه‌ها، هر یک به مدت 4 ساعت و در سه روز متوالی  و در مرحله پیشرفته نیز شش نفر دیگر از مؤلفین، کارگاه پیشرفته را در مدت مشابه اجرا خواهند کرد. در مرحله عملی نیز که به مدت سه روز برگزار خواهد شد برخی از اساتیدی که در اجرای برنامه فبک در کلاس درس تجربه و تبحر دارند به اجرای عملی کارگاه خواهند پرداخت، فیلمهایی از اجراهای مربیان فبک تحلیل و بررسی خواهد شد و شرکت‌کنندگان به طور زنده شاهد اجرای حلقه کندوکاو فلسفی با کودکان در سنین مختلف خواهند بود. همچنین برخی از شرکت‌کنندگان نیز در حلقه‌های کندوکاو فلسفی تسهیلگری خواهند کرد و اجرای آنها توسط اساتید و سایر مربیان تحلیل و بررسی خواهد شد. پس از آن هر یک از اساتید در راس گروه‌های 6- 7 نفره به نظارت فعالیت عملی مربیان خواهند پرداخت. شایان ذکر است که گواهی مربیگری گروه فبک تنها به شرکت‌کنندگانی اعطا خواهد شد که پس از حضور در سه دوره مقدماتی، تکمیلی و عملی، بتوانند آزمون‌های نظری و عملی مربیگری فلسفه برای کودکان را با موفقیت پشت سر بگذارند.

 

سرفصل ها و محتوای دوره آموزشی:

اهداف، ضرورت ها، مبانی، تاریخچه و رویکردهای  برنامه فلسفه برای کودکان

چیستی حلقه کندوکاو

ویژگی های تسهیلگر برنامه فبک

جایگاه داستان های فکری فلسفی در برنامه فبک

روانشناسی رشد شناختی و امکان فلسفه ورزی کودکان

تفکر مراقبتی در حلقه کندوکاو

تفکرنقادانه (مهارت های متفکر منتقد و تمرین یافتن استدلال های درست در حلقه)

تفکرنقادانه در حلقه کندوکاو

 

با هدف کسب مهارتهای تسهیلگری(مربیگری) برنامه فلسفه برای کودکان

 

آموزش علمی و نظری همراه با تمرین عملی و کارگاهی

 

شرکت در این دوره برای علاقه‌مندان به برنامه فبک، فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی ارشد یا دانشجویان دکتری رشته‌های فلسفه، ادبیات داستانی، علوم تربیتی، فلسفه تعلیم و تربیت و روان‌شناسی، مربیان مهد کودک، معلمان درس تفکر و پژوهش یا درس تفکر و مهارت‌های زندگی در پایه ششم و هفتم، کسانی که تجربه اجرای برنامه فلسفه برای کودکان را در مدارس داشته‌اند. و برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی مفید است.

 

مدت زمان دوره : 24 ساعت ( 12 جلسه 2 ساعته ) 3 روز

زمان برگزاری : از روز چهارشنبه تا جمعه، ساعت 9 تا 18       تاریخ برگزاری : 5 و 6 و 7 دی ماه 97

هزینه ثبت نام: 4/000/000 ریال _ با تخفیف 3/200/000 ریال

 

با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام tam.ihcs.ac.ir

sapp.ir/tamihcs

 

مشاوره: 88624485

تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)

مرکز آموزش های آزاد تخصصی علوم انسانی

 

 

 

 

 


مکان : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

تاریخ : از ۰۵ دی ۱۳۹۷ تا ۰۷ دی ۱۳۹۷

تاریخ ثبت نام : از ۲۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰:۰۰ تا ۰۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰:۰۰

طول دوره : ۲۴ ساعت ( ۱۲ جلسه ۲ ساعته ) ۳ روز

ظرفیت کل : ۳۰

ظرفیت باقیمانده : ۳


تعداد بازدید:۲۱۸۱