تربیت مربی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (مرحله مقدماتی ) در مشهد مقدس

به نام خداوند جان و خرد

گروه پژوهشی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (فبک)

پژوهشکده اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری کانون فرهنگی و تربیتی فارابی برگزار می کند:

کارگاه آموزشی

تربیت مربی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (مرحله مقدماتی )

برخی به اشتباه گمان کرده‌اند که نقش مربی در برنامه فلسفه برای کودکان، مبصری کلاس است. اما این تصور نادرست و خام است. اینکه معلم در حلقۀ کندوکاو فلسفی در کنار دانش‌آموزان می‌نشیند و قرار نیست از موضع همه‌چیز‌دان با دانش‌آموزانش سخن بگوید به معنای مساوی بودن نقش او و دانش‌آموزان کلاسش نیست. معلمی برنامه فلسفه برای کودکان امری سهل و ممتنع است. در ابتدا ممکن است ساده به نظر برسد، اما معلم هر چه دقیق‌تر و مسوولانه‌تر بخواهد آن را انجام دهد، بیشتر به ظرایف و دشواری‌های آن اگاه می‌شود. در کلاس درس، این آموزگار است که با هدایت درست مباحث کلاسی، احتمال رشد آگاهی فلسفی کودکان را تضمین می‌کند. این آموزگار است که می‏تواند مضامین هر ‌یک ‌از فصل‏ها در داستان‏های فلسفی را استخراج کند. اوست که می‏تواند مضامینی را مطرح کند که دانش‏آموزان در کلاس‏ درس از تشخیص آن عاجز هستند. اوست که می‏تواند مضامین فلسفی را به تجارب روزمرۀ کودکان مرتبط کند. اوست که می‏تواند با رفتار روزانۀ خود نشان دهد که فلسفه چگونه می‏تواند در زندگی کنونی فرد تفاوت ایجاد کند و چگونه می‏تواند افق‏هایی را بگشاید که هر روز ما را بامعناتر کند. این آموزگار است که می‏تواند از طریق پرسش کردن، امکان نگرش‏هایی متفاوت با هدف بزرگتر‏ کردن افق‏های دید دانش‏آموزان را فراهم کند. معلم است که باید به دانش‌آموزان کمک ‏کند دربارۀ مفروضات زیربنایی نظرات خود، پیامدهای آنها و دلایل زیربنایی‌شان بیندیشند و پرسش کنند و شیوه‏های رسیدن به پاسخ‏های جامع‏تر و منسجم‌تر را با آنها تمرین کند. معلمی می‌تواند مهارت‌های تفکر عمیق و دقیق را به دانش‌آموزان خود یاد دهد که خود بر این مهارت‌ها تسلط داشته باشد، همان‌گونه که فقط یک شناگر بلد می‌تواند به نابلد شنا یاد دهد.

گروه فبک طی سال‌های گذشته در راستای رسالت خود که ترویج علمی و عملی برنامه فلسفه برای کودکان در سطح کشور بر مبنای نظریه‌های بنیادین و به شیوۀ بومی است، هر ساله کارگاه‌های تربیت مربی را در سه دورۀ مقدماتی و پیشرفته و عملی برگزار می‌کند که با استقبال شایان توجه مخاطبین نیز روبرو شده است. این کارگاه‌ها طی سال‌ها تجربه همواره از نظر کیفی مسیر ارتقا را طی نموده و خصوصا با تدوین درس‌نامه‌های 12 گانه تربیت مربی که برای نخستین بار در ایران تدوین شد، بیش از پیش شکل منحصر به فرد و منسجم‌تری به خود گرفته است.

این کارگاه در مشهد در دو دوره مقدماتی و تکمیلی برنامه ریزی شده است که در هر مرحله مولفین درسنامه هر یک در سه روز متوالی دوره را اجرا خواهند کرد.

سرفصل ها و محتوای دوره آموزشی :

اهداف، ضرورت ها، مبانی، تاریخچه و رویکردهایبرنامه فلسفه برای کودکان

ویژگی های تسهیلگر برنامه فبک

روانشناسی رشد شناختی و امکان فلسفه ورزی کودکان

تفاوت و ویژگی های کودکان مقاطع مختلف (مهد، دبستان،و متوسطه و...) به لحاظ یادگیری و نحوه‌ی ارتباط‌گیری مربیان با آنها

ارزشیابی در برنامه فلسفه برای کودکان

اجرای حلقه کندوکاو با تاکید بر مهارتهایتفکر انتقادی

جایگاه داستان های فکری فلسفی در برنامه فبک

تفکرنقادانه

دکتر مهرنوش هدایتی، دکتر سعید ناجی، دکتر روح‌الله کریمی

(عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)

با هدف کسب مهارتهای تسهیلگری(مربیگری) برنامه فلسفه برای کودکان

شرکت در این دوره برای علاقه‌مندان به برنامه فبک، فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی ارشد یا دانشجویان دکتری رشته‌های فلسفه، ادبیات داستانی، علوم تربیتی، فلسفه تعلیم و تربیت و روان‌شناسی، مربیان مهد کودک، معلمان درس تفکر و پژوهش یا درس تفکر و مهارت‌های زندگی در پایه ششم و هفتم، کسانی که تجربه اجرای برنامه فلسفه برای کودکان را در مدارس داشته‌اند. و برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی مفید است.

ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه

این دوره در دو مرحله مقدماتی، تکمیلی، برگزار می‌شود و گواهینامه صلاحیت مربیگری صرفا به شرکت‌کنندگانی که پس از حضور در دو مرحله از عهده آزمون‌های دوره برآیند، اعطاء خواهد شد

مشاوره: 88624485

مشهد مقدس، خیابان امام رضا ابتدای خیابان

دانش غربی نبش اداره آموزش و پرورش ناحیه 2، کانون فرهنگی و تربیتی فارابی

مرکز آموزش‌های آزاد تخصصی علوم انسانی

عنوانساعت شروعساعت پایان
جلسه اول۰۹:۰۰ قبل‌ازظهر۰۶:۰۰ بعدازظهر
عنوانساعت شروعساعت پایان
جلسه دوم۰۹:۰۰ قبل‌ازظهر۰۶:۰۰ بعدازظهر
عنوانساعت شروعساعت پایان
جلسه سوم۰۹:۰۰ قبل‌ازظهر۰۶:۰۰ بعدازظهر

مکان : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

تاریخ : از ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ تا ۰۵ مرداد ۱۳۹۷

تاریخ ثبت نام : از ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰:۰۰ تا ۲۸ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۰:۰۰

طول دوره : ۲۴ ساعت ( ۶ جلسه ۴ ساعته ) ۳ روز

ظرفیت کل : ۲۵


تعداد بازدید:۲۸۲۴