نقد ادبی و مکتب¬های آن

به نام خداوند جان و خرد

گروه پژوهشی پژوهش های بنیادین

  • زبان و ادبیات فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری مرکز ادبیات فارسی و تحقیقات عرفانی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوب برگزار می کند:

کارگاه آموزشی

نقد ادبی و مکتب­های آن

آشنایی بانقد ادبی و نظریه و مکتب های نقادی و کارکرد عملی ند درفهم آثارادبی امری ضروری درشناخت خویش و زندگی است،زیرا ادبیات خواه ناخواه بازتاب خویشتن و زیست انسانی است در تمامی جوانب آن. نقد ادبی در نزد قدما با آنچه امروزه از آن استنباط می‌شود متفاوت است. در نزد قدما مراد از نقد معمولاً بر این بوده است که معایب اثری را بیان کنند و مثلاً در این که الفاظ آن چه وضعی دارد یا معنی آن برگرفته از اثر دیگری است و بطور کلی از فراز و فرود لفظ و معنی سخن گویند. و این معنی از خود لغما در دوران جدید مراد از نقد ادبی نشان دادن معایب اثر نیست (هر چند ممکن است به این امر هم اشاراتی داشته باشد) زیرا نقد ادبی به بررسی آثار درجه یک و مهم ادبی می‌پردازد و در اینگونه آثار بیش از اینکه نقاط ضعف مهم باشد نقاط قوت مطرح است.لذا منتقد ادبی می‌کوشد با تجزیه و تحلیل آن اثر ادبی اولاً ساختار و معنی آن را برای خوانندگان روشن کند و ثانیاً قوانینی را که باعث اعتلای آن اثر ادبی شده است توضیح دهد. لذا نقد ادبی از یک سو بکارگرفتن قوانین ادبی در توضیح اثر ادبی است و از سوی دیگر کشف آیین‌های تازه ممتازی است که در آن اثر مستتر است.

و مکتب ادبی، به معنای مجموعهٔ سنت‌ها، هنجارها، اندیشه‌ها، نظریه‌ها و ویژگی‌هایی است که به دلایل اجتماعی، سیاسی یا فرهنگی در دوره‌ای خاص در ادبیات یک یا چند کشور نمود می‌یابد. این مجموعه معمولاً در آثار گروهی از صاحبان قلم رخ می‌نماید و باعث تمایز آن‌ها در سبک از شاعران و نویسندگان دیگر می‌شوند. منتقدان، پژوهشگران، نویسندگان و شاعران برجسته و متبحر چنین مجموعه‌ای را می‌یابند و در قالب مشخصه‌های هر مکتب ارائه می‌دهند. هر مکتب با پیروانی که برای خود می‌یابد دوره‌ای ویژه – کوتاه یا بلند – را می‌پیماید و سپس بازمی‌ایستد. معمولاً پایه‌گذاران هر مکتب خودشان نیز از مشخصه‌های آثارشان آگاه نیستند و دیگران شیوه‌های هنری آنان را مشخص و معرفی می‌کنند. البته این اصل جنبهٔ همگانی ندارد زیرا مکتب‌هایی هم بوده‌اند که بنیانگذاران آن‌ها دانسته و با تصمیمی آگاهانه بیانیه‌ای دربارهٔ مکتب خود صادر می‌کردند پیش از آن که شیوه‌ای تازه در نگارش آثار ادبی در پیش گیرند؛ مانند سوررآلیست‌ها و دادائیست‌ها.

سرفصل و محتوای آموزشی کامل دوره :

اصول و عناصر ادبیات، نقد و ارزش ها

فرمالیسم و ساختار گرایی و نقد اسطوره شناختی و نمود گرایی

نقد روان شناختی و نقد جامعه شناختی

تجربه شعری، تفاوت حادثه شعری و حادثه تاریخی

درک زمانه، حافظه ادبی

دکتر عبدالحسین فرزاد

(عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی )

دکتر احمد ابو محموب

(عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب )

با هدف افزایش دانش نظری در حوزه های جدید نوآوری­های فکری در فضای شعر

آموزش علمی و نظری همراه با تمرین عملی و کارگاهی

شرکت در این دوره برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، پژوهشگران و برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی مفید است.

با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه

مشاوره: 88624485

تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)

مرکز آموزش های آزاد تخصصی علوم انسانی

عنوانساعت شروعساعت پایان
جلسه اول۱۰:۰۰ قبل‌ازظهر۰۵:۰۰ بعدازظهر

مکان : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

تاریخ : از ۰۷ تیر ۱۳۹۷ تا ۰۷ تیر ۱۳۹۷

تاریخ ثبت نام : از ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰:۰۰ تا ۱۴ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۰:۰۰

طول دوره : ۶ ساعت ( ۲ جلسه ۳ ساعته ) ۱ روز

ظرفیت کل : ۷۶

ظرفیت باقیمانده : ۹


تعداد بازدید:۳۷۲۱